TikTok-markkinoinnin sisällöllinen kehittämissuunnitelma yritykselle Tattoo Elisia
Koivu, Vilma (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615998
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kehitettiin helpottamaan toimeksiantajan arkea tatuointialan yrittäjänä. Hän haluaa laajentaa yrityksensä sosiaalisen median markkinointiviestintää jo valmiiksi yritykseltä löytyvästä Instagramista myös lyhytvideosovellus TikTokiin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka valmis, konkreettinen tuotos on luotu Canva-tekstinkäsittelyohjelmalla. Tuotoksena on PDFmuotoon helposti ladattavissa oleva ohjevihkonen, joka sisältää henkilökohtaisia sekä universaaleita ohjeita toimeksiantajalle. Näiden avulla yrityksen TikTok-tilin luominen sekä ylläpitäminen helpottuu.
Tutkimusmateriaali työn onnistumisen suhteen on löydetty internetistä, kirjoista, artikkeleista sekä haastatteluin musiikki-, ja tatuointialan ammattilaisilta.
TikTok on sosiaalisen median markkinointikanavana suhteellisen uusi sekä alustana moniulotteinen ja innovatiivinen. Tämä sisältää mahdollisuuksia, joihin kasvavien kotimaisten yritysten on syytä tarttua.
Tutkimustuloksena havaittiin, että yrittäjän tulee tuntea oma kohderyhmänsä, sekä osata hyödyntää TikTokin nopeatempoisuutta ja shokkiarvon tärkeyttä videoissaan, jotta ne menestyvät. Toimeksiantaja osoitti tyytyväisyytensä valmiiseen tuotokseen kirjallisesti sekä verbaalisesti sen valmistuttua.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka valmis, konkreettinen tuotos on luotu Canva-tekstinkäsittelyohjelmalla. Tuotoksena on PDFmuotoon helposti ladattavissa oleva ohjevihkonen, joka sisältää henkilökohtaisia sekä universaaleita ohjeita toimeksiantajalle. Näiden avulla yrityksen TikTok-tilin luominen sekä ylläpitäminen helpottuu.
Tutkimusmateriaali työn onnistumisen suhteen on löydetty internetistä, kirjoista, artikkeleista sekä haastatteluin musiikki-, ja tatuointialan ammattilaisilta.
TikTok on sosiaalisen median markkinointikanavana suhteellisen uusi sekä alustana moniulotteinen ja innovatiivinen. Tämä sisältää mahdollisuuksia, joihin kasvavien kotimaisten yritysten on syytä tarttua.
Tutkimustuloksena havaittiin, että yrittäjän tulee tuntea oma kohderyhmänsä, sekä osata hyödyntää TikTokin nopeatempoisuutta ja shokkiarvon tärkeyttä videoissaan, jotta ne menestyvät. Toimeksiantaja osoitti tyytyväisyytensä valmiiseen tuotokseen kirjallisesti sekä verbaalisesti sen valmistuttua.