Puettava liikuntateknologia urheiluvalmennuksen tukena
Laaksonen, Jami (2025)
Laaksonen, Jami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315411
Tiivistelmä
Puettava liikuntateknologia on yleistynyt ja nopeasti kasvava trendi liikunnan ja urheiluvalmennuksen tukena. Teknologian käyttöönottaminen urheiluvalmennuksen tueksi vaatii harkintaa urheilijan ja valmentajan näkökulmasta. Puettava liikuntateknologia voi parhaimmillaan edistää kilpailukykyä urheilussa, mutta siihen liittyy myös erilaisia haasteita, jotka edellyttävät laaja-alaista ymmärrystä käytännön soveltamisesta urheiluvalmennuksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kokeilla, miten puettava liikuntateknologia voidaan ottaa käyttöön ja selvittää, miten sitä on mahdollista hyödyntää urheilu- valmennuksen tukena. Lisäksi opinnäytetyössä selvittiin myös, millaisia haasteita puettavaa liikuntateknologian käyttöönottoon urheiluvalmennuksessa liittyy.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osio, työelämän kehittämistehtävä, toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Opinnäytetyön kehittämistehtävässä toteutettiin kolme kokeilevan toiminnan jaksoa käytännön arjessa. Mukana olivat joukkueet aikuisten amatööritasolta, P17-nuorten kansalliselta SM-tasolta ja P16-nuorten aluesarjatasolta. Kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä jalkapallovalmentajien kanssa. Toiminnallisen kehittämistehtävän ja opinnäytetyön lähtökohtana on ollut tieteellisyyden ja käytännöllisyyden yhdistäminen.
Puettavan liikuntateknologian käyttöönotto vaatii selkeän käyttöönottoprosessin, johon sisältyy niin urheilijan kuin valmentajien näkökulmien huomiointi, teknologian hyväksyttävyyden arviointi sekä ymmärrys arjen käytännön toiminnasta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi prosessikuvaus puettavan liikuntateknologian käyttöönottoon urheiluvalmennuksen tueksi. Prosessikuvauksessa hyödynnettiin TAM-mallia (Technology Acceptance Model), joka on työväline teknologian hyväksynnän ja käytön selittämiseen. Prosessikuvaus on skaalattavissa yli lajirajojen urheiluvalmennuksen, valmennuskoulutuksen ja urheilijoiden käyttöön teknologian jalkauttamisen tueksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kokeilla, miten puettava liikuntateknologia voidaan ottaa käyttöön ja selvittää, miten sitä on mahdollista hyödyntää urheilu- valmennuksen tukena. Lisäksi opinnäytetyössä selvittiin myös, millaisia haasteita puettavaa liikuntateknologian käyttöönottoon urheiluvalmennuksessa liittyy.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osio, työelämän kehittämistehtävä, toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Opinnäytetyön kehittämistehtävässä toteutettiin kolme kokeilevan toiminnan jaksoa käytännön arjessa. Mukana olivat joukkueet aikuisten amatööritasolta, P17-nuorten kansalliselta SM-tasolta ja P16-nuorten aluesarjatasolta. Kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä jalkapallovalmentajien kanssa. Toiminnallisen kehittämistehtävän ja opinnäytetyön lähtökohtana on ollut tieteellisyyden ja käytännöllisyyden yhdistäminen.
Puettavan liikuntateknologian käyttöönotto vaatii selkeän käyttöönottoprosessin, johon sisältyy niin urheilijan kuin valmentajien näkökulmien huomiointi, teknologian hyväksyttävyyden arviointi sekä ymmärrys arjen käytännön toiminnasta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi prosessikuvaus puettavan liikuntateknologian käyttöönottoon urheiluvalmennuksen tueksi. Prosessikuvauksessa hyödynnettiin TAM-mallia (Technology Acceptance Model), joka on työväline teknologian hyväksynnän ja käytön selittämiseen. Prosessikuvaus on skaalattavissa yli lajirajojen urheiluvalmennuksen, valmennuskoulutuksen ja urheilijoiden käyttöön teknologian jalkauttamisen tueksi.