IT-asiantuntijoiden näkemyksiä kohdeyrityksen sisäisestä työnantajamielikuvasta
Hämäläinen, Anna (2025)
Hämäläinen, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616122
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle finanssialalla toimivalle yritykselle. Tutkimus tehtiin laadullisena, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen työnantajamielikuva muodostuu IT-asiantuntijoiden keskuudessa kohdeyrityksessä. Tarkoituksena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat IT-asiantuntijoiden kokemukseen työnantajastaan sekä miten yritys voi vahvistaa tätä mielikuvaa LinkedInin viestinnän avulla.
Teoreettinen viitekehys rakentui työnantajamielikuvaan, finanssialaan, työntekijäkokemukseen ja IT-asiantuntijoihin liittyvistä teorioista. Siinä tarkasteltiin erityisesti sisäisen työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen muodostumista, IT-asiantuntijoiden työnkuvaa ja työllisyystilannetta sekä finanssialaa toimialana.
Tulokset osoittavat, että IT-asiantuntijoiden työnantajamielikuvaan vaikuttavat erityisesti työpaikan ilmapiiri, urakehitysmahdollisuudet, johtaminen ja työolosuhteet. Haastateltavat korostavat työnantajan tarjoamien kehittymismahdollisuuksien sekä avoimen ja kannustavan ilmapiirin merkitystä työntekijäkokemuksen kannalta. Lisäksi LinkedInin rooli nähdään tärkeänä kanavana työnantajamielikuvan vahvistamisessa. Kohdeyrityksen kannalta viestinnän kehittäminen tällä alustalla voi auttaa houkuttelemaan osaavia IT-ammattilaisia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa viisi IT asiantuntijaa jakoi kokemuksiaan ja näkemyksiään. Haastatteluaineisto litteroitiin osittain ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla esiin nousseita aiheita ja tunnistamalla niistä toistuvia, merkityksellisiä ilmiöitä.
Työn tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa organisaatioille, jotka haluavat kehittää sisäistä työnantajamielikuvaansa ja sitouttaa IT-asiantuntijoita entistä tehokkaammin myös digitaalisten viestintäkanavien, kuten LinkedInin, avulla.
Teoreettinen viitekehys rakentui työnantajamielikuvaan, finanssialaan, työntekijäkokemukseen ja IT-asiantuntijoihin liittyvistä teorioista. Siinä tarkasteltiin erityisesti sisäisen työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen muodostumista, IT-asiantuntijoiden työnkuvaa ja työllisyystilannetta sekä finanssialaa toimialana.
Tulokset osoittavat, että IT-asiantuntijoiden työnantajamielikuvaan vaikuttavat erityisesti työpaikan ilmapiiri, urakehitysmahdollisuudet, johtaminen ja työolosuhteet. Haastateltavat korostavat työnantajan tarjoamien kehittymismahdollisuuksien sekä avoimen ja kannustavan ilmapiirin merkitystä työntekijäkokemuksen kannalta. Lisäksi LinkedInin rooli nähdään tärkeänä kanavana työnantajamielikuvan vahvistamisessa. Kohdeyrityksen kannalta viestinnän kehittäminen tällä alustalla voi auttaa houkuttelemaan osaavia IT-ammattilaisia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa viisi IT asiantuntijaa jakoi kokemuksiaan ja näkemyksiään. Haastatteluaineisto litteroitiin osittain ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla esiin nousseita aiheita ja tunnistamalla niistä toistuvia, merkityksellisiä ilmiöitä.
Työn tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa organisaatioille, jotka haluavat kehittää sisäistä työnantajamielikuvaansa ja sitouttaa IT-asiantuntijoita entistä tehokkaammin myös digitaalisten viestintäkanavien, kuten LinkedInin, avulla.
