Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia Valssilla toteutettavasta arviointiprosessista Siilinjärven kunnassa

Saali, Anu; Koskela, Matleena (2025)

 
Avaa tiedosto
Koskela_Saali.pdf (2.065Mt)
Lataukset: 


Saali, Anu
Koskela, Matleena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315320
Tiivistelmä
Vuonna 2023 käyttöön otetun Valssi-laadunarviointijärjestelmän avulla voidaan toteuttaa sisäinen arviointiprosessi varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia Valssilla toteutettavan arviointiprosessin hyödyistä ja kehittämiskohteista Siilinjärven kunnassa. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa Valssilla toteuttavan arviointiprosessin kehittämisen tueksi Siilinjärven kunnan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Siilinjärven kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: “Millaisia kokemuksia Siilinjärven kunnan varhaiskasvatushenkilöstöllä on Valssi-arviointijärjestelmällä toteutettavan arviointiprosessin hyödyistä varhaiskasvatustoiminnan kehittämisessä?” sekä “Millaisia kokemuksia varhaiskasvatushenkilöstöllä on Valssilla toteutettavan arviointiprosessin kehittämiskohteista Siilinjärven kunnassa?”

Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin aiempia tutkimuksia ja kirjallisuutta liittyen Valssi-järjestelmään ja varhaiskasvatukseen. Tietoperustassa avattiin keskeisinä käsitteinä varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen henkilöstö, varhaiskasvatuksen arviointi, kehittävä arviointi ja Valssi-järjestelmä, sekä Valssi-arviointiprosessi. Tutkimus toteutettiin yhdistäen määrällinen ja laadullinen tutkimusmenetelmä ja sen anonyymi aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselytutkimuksen avulla. Määrälliset tulokset analysoitiin taulukoiden avulla. Avoimien kysymyksien analysoimiseen käytettiin laadullista menetelmää, teemoittelua. Sähköiseen kyselyyn vastasi 25 vastaajaa.

Tulokset osoittivat, että Valssi-arviointiprosessista koettiin olevan jonkin verran hyötyä varhaiskasvatustoiminnan kehittämiseen. Tiimikeskustelut nähtiin hyödyllisimmäksi ja antoisimmaksi arviointiprosessin vaiheeksi. Tuloksista nousi esille, että tiimikeskustelut auttavat löytämään konkreettisia kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen arjessa. Arviointiprosessiin perehdyttämisen koettiin olevan pääosin riittävää, mutta uusien työntekijöiden perehdytystä Valssiin haluttiin lisätä esimerkiksi perehdytyslomakkeen avulla. Eniten kehitettävää koettiin olevan kuukauden kysymyksessä, joka on osa Siilinjärven varhaiskasvatuksen arviointiprosessia. Kuukauden kysymyksen koettiin antavan vähiten hyötyä toiminnan kehittämiseen “kyllä” ja “ei” vastausvaihtoehtojen vuoksi. Aikaa koettiin tarvittavan lisää arviointiprosessin toteuttamiseen varhaiskasvatuksen arjessa ja tiimikeskustelujen tueksi ehdotettiin keskustelurunkoa. Jatkossa olisi tärkeää kehittää perehdytyslomake arviointiprosessista uusille työntekijöille ja keskustelurunko tiimikeskustelujen tueksi. Lisäksi olisi tärkeää tutkia Valssin hyötyjä ja kehittämiskohteita laajemmin eri varhaiskasvatuksen toimijoiden välillä, koska näin voitaisiin havaita jo toimivia arviointikäytäntöjä, joita pystyttäisiin ottamaan laajemminkin käyttöön.
 
The Valssi quality assessment system, introduced in 2023, can be used to implement an internal evaluation process in early childhood education. The purpose of this research was to investigate the experiences of early childhood education staff on the benefits of the evaluation process implemented with the Valssi system and areas for development in the municipality of Siilinjärvi. The aim was to produce information on the benefits and areas for development of the evaluation process to support the development of the evaluation process in early childhood education in the municipality of Siilinjärvi. The thesis was commissioned by the early childhood education of the municipality of Siilinjärvi. The research questions were: what kind of experiences do the early childhood education staff of the municipality of Siilinjärvi have of the benefits of the Valssi evaluation process in the development of early childhood education activities? and what kind of experiences do the early childhood education staff have of the development areas of the Valssi evaluation process in the municipality of Siilinjärvi?
The knowledge base of the thesis was previous research and literature related to the Valssi assessment system and early childhood education. The key concepts discussed in the knowledge base were early childhood education, early childhood education staff, early childhood education assessment, developmental assessment and the Valssi evaluation system and processThe study was both quantitative and qualitative, and its anonymous data was collected with the help of an electronic Webropol survey. A total of 25 respondents responded to the survey.
The results showed that the Valssi process was felt to be useful for the development of early childhood education activities. Team discussions were seen as the most useful and rewarding phase of the evaluation process. The results showed that team discussions help to find concrete development needs in the everyday life of early childhood education. Induction to the evaluation process was considered sufficient, but there was a desire to increase the induction of new employees to Valssi and a clear induction form was proposed, for example. The question of the month, which is part of the evaluation process of Siilinjärvi's early childhood education, was felt to have the most room for improvement and to provide the least benefit for the development of operations due to the "yes" and "no" answer options. It was felt that more time was needed to implement the assessment process in the everyday life of early childhood education, and a ready-made form or discussion framework was proposed to support team discussions. In the future, it would be important to develop an induction form on the assessment process for new employees and a discussion frame to support team discussions. It would be also important to study the benefits and development targets of Valssi more extensively between different early childhood education operators, as this would allow us to identify evaluation practices that work and could be adopted more widely.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste