Nosturiradan elinkaarianalyysi
Vainikainen, Tomi (2025)
Vainikainen, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida SSAB Europen Hämeenlinnan tehtaan 50 vuotta vanhan nosturiradan elinkaarta ja arvioida, voidaanko vanhalla nosturiradalla jatkaa toimintaa seuraavat 20 vuotta nosturin ajomäärien kasvaessa, vai onko se uusittava. Nosturiradan uusinnan kustannus on noin kaksi miljoonaa euroa. Analysoitavan nosturiradan alapuolella on kylmävalssain, viimeistelyvalssain, arkkileikkauslinja sekä lähetystoimintoja. Nostureiden ajomäärien tuleva kasvu on seurausta arkkileikkauslinjan ja lähetystoimintojen mahdollisesta korvaamisesta koko tehtaan tuottamien kelojen automaattileikkaus- ja pakkauslinjalla.
Analyysia varten kerättiin tieto käsitellyistä kelamääristä 50 vuoden ajalta. SSAB simuloi tulevaisuutta uudistuvassa ympäristössä seuraavien 20 vuoden ajalle. Nosturiradan rakenne selvitettiin vanhoista dokumenteista sekä varmistettiin paikan päällä tutustumalla rakenteeseen. Nämä tiedot hyödynnettiin KC Runway -simulointiohjelmassa sekä Ansys-student-opiskelijaversiossa.
Analyysien perusteella nosturirata kestää sellaisenaan tuotantolinjojen aiotusta muutoksista aiheutuneen kelavirtojen kasvun. Nosturiradalle on kuitenkin suositeltavaa tehdä perusteellinen silmämääräinen tarkastus ja kiinnittää erityistä huomiota raportissa esiintyviin maksimikuormituspisteisiin (uuma- ja kansilevyn liitos).
Yhteenvetona voidaan todeta, että nosturiradan pitkä elinikä johtuu koko nosturiradan mitoituksesta radan päässä olevalla valssaimella toimivan huoltonosturin N4 75 t mukaan. Rata on mitoitettu 75 t kuormalle. Prosessissa olevien nostureiden aiheuttama kuormitus on aina alle puolet maksimikuormituksesta, jolloin syklinen standardin mukainen väsyttävä kuormitus pienenee merkittävästi. Rakenne on kuitenkin jo 50 vuotta vanha, ja siinä saattaa olla sen aikaisista valmistusmenetelmistä johtuvia puutteita esimerkiksi hitsausaumoissa, joita on hyvä tarkastaa säännöllisesti alkusäröytymien havaitsemiseksi. Liikuntasaumojen tarkastukseen kannattaa kiinnittää huomiota radan tarkastuksen yhteydessä. Alkusäröymä on helppo korjata, kun se havaitaan riittävän ajoissa.
Opinnäytetyö on laadittu yhteistyössä SSAB Europen ja Konecranes Finlandin kanssa toimien rinnakkaisena tutkielmana ja tiedonkeruualustana SSAB:lle samaan aikaan laaditun ja toimitetun KC Runway -analyysin rinnalla.
Analyysia varten kerättiin tieto käsitellyistä kelamääristä 50 vuoden ajalta. SSAB simuloi tulevaisuutta uudistuvassa ympäristössä seuraavien 20 vuoden ajalle. Nosturiradan rakenne selvitettiin vanhoista dokumenteista sekä varmistettiin paikan päällä tutustumalla rakenteeseen. Nämä tiedot hyödynnettiin KC Runway -simulointiohjelmassa sekä Ansys-student-opiskelijaversiossa.
Analyysien perusteella nosturirata kestää sellaisenaan tuotantolinjojen aiotusta muutoksista aiheutuneen kelavirtojen kasvun. Nosturiradalle on kuitenkin suositeltavaa tehdä perusteellinen silmämääräinen tarkastus ja kiinnittää erityistä huomiota raportissa esiintyviin maksimikuormituspisteisiin (uuma- ja kansilevyn liitos).
Yhteenvetona voidaan todeta, että nosturiradan pitkä elinikä johtuu koko nosturiradan mitoituksesta radan päässä olevalla valssaimella toimivan huoltonosturin N4 75 t mukaan. Rata on mitoitettu 75 t kuormalle. Prosessissa olevien nostureiden aiheuttama kuormitus on aina alle puolet maksimikuormituksesta, jolloin syklinen standardin mukainen väsyttävä kuormitus pienenee merkittävästi. Rakenne on kuitenkin jo 50 vuotta vanha, ja siinä saattaa olla sen aikaisista valmistusmenetelmistä johtuvia puutteita esimerkiksi hitsausaumoissa, joita on hyvä tarkastaa säännöllisesti alkusäröytymien havaitsemiseksi. Liikuntasaumojen tarkastukseen kannattaa kiinnittää huomiota radan tarkastuksen yhteydessä. Alkusäröymä on helppo korjata, kun se havaitaan riittävän ajoissa.
Opinnäytetyö on laadittu yhteistyössä SSAB Europen ja Konecranes Finlandin kanssa toimien rinnakkaisena tutkielmana ja tiedonkeruualustana SSAB:lle samaan aikaan laaditun ja toimitetun KC Runway -analyysin rinnalla.