Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaaliset työkalut yrityskaupassa

Asikainen, Atte; Isotalo, Elias (2025)

Avaa tiedosto
Asikainen_Isotalo.pdf (830.0Kt)
Lataukset: 


Asikainen, Atte
Isotalo, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515756
Tiivistelmä
Isännöintialalla tapahtuu yhä enemmän yrityskauppoja, ja alalla esiintyvä kilpailu vaatii tehokasta digitaalistentyökalujen hyödyntämistä pienempien yritysten toimiessa suuren kilpailupaineen alla. Digitalisaation myötä yritykset ovat pystyneet tehostamaan toimintaansa laajasti, mutta pienemmät yritykset kokevat haasteita hyödyntäessään nykyisiä järjestelmiä. Tavoitteena oli tutkia yrityskauppaprosessin tehostamista ja kehittämistä digitaalisten työkalujen avulla, sekä tunnistaa haasteita ja mahdollisuuksia, joita näiden työkalujen hyödyntäminen luo osanaan.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelut kohdistettiin yrityskauppaprosessiin osallistuneille henkilöille, kuten yritysten henkilöstölle ja johtohenkilöille. Aineistoa analysoitiin teemoittelua hyödyntäen ja keskityttiin roolien sekä digitaalisten työkalujen käyttöön liittyviin teemoihin, haasteisiin ja kehitysehdotuksiin.
Tuloksista ilmeni, että digitaalisten työkalujen käyttö oli olennainen tekijä yrityskauppaprosessin tehokkuudessa. Erityisesti henkilöstölle siirtyi uusia asiakaskohtaamisia, ja heidän vastuulleen tuli asiakkaille tiedon tarjoaminen yrityskaupasta. Prosessissa ilmeni myös haasteita, kuten tiedonsiirron ongelmat ohjelmistojen kanssa ja pankkien hitaus, jotka hidastivat etenemistä. Viestinnän rooli nousi keskeiseksi, sillä sidosryhmien aktiivinen osallistaminen ja ajantasainen tiedon jakaminen olivat tärkeitä prosessin sujuvuuden kannalta.
Digitaalisten työkalujen hyödyntämistä yrityskauppaprosessissa olisi voitu kehittää entistä tehokkaammaksi, erityisesti tiedonkulun ja viestinnän osalta. Sidosryhmien osallistamista ja koulutusta tarvittiin lisää, jotta he pystyivät hallitsemaan työkalujen käyttöä, varmistaen prosessin sujuvan toteutumisen. Digitaalisilla työkaluilla voidaan vähentää virheitä, nopeuttaa prosessia ja parantaa asiakaspalvelun laatua. Lisäksi ohjelmistojen yhteensopivuusongelmien ratkominen ja pankkien toiminnan tehostaminen olisivat avaintekijöitä prosessin sujuvuuden parantamiseksi. Työn tulokset tarjoavat tukea erityisesti alan pienemmille toimijoille mahdollistaen toimintakyvyn säilyttämisen ja yrityskauppojen hallinnan kehittämisen ilman suuria investointeja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste