Markkinoinnin integrointi tuotteistamisprosessiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksikössä
Minkkinen, Tanja (2025)
Minkkinen, Tanja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616175
Tiivistelmä
Palvelutoiminnan volyymin kasvaessa markkinoinnin integrointi osaksi tuotteistamisprosessia auttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksikköä ennakoimaan markkinoinnin toimenpiteitä sekä tasoittamaan työn kuormahuippuja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin tarpeet tuotteistamisprosessin eri vaiheissa ja millaista tukea tuotteistusta tekevät asiantuntijat tarvitsevat tuottaakseen markkinointipalveluille oikeanlaista sisältöä. Selvitettäväksi myös tuli, millaisia markkinoinnin toimenpiteitä palveluille tulee tehdä ennen kuin palvelu voidaan julkaista tai lanseerata.
Tavoitteena oli laatia yrityksille myytäville palveluille yhtenäinen markkinoinnin prosessi, josta muodostuu Jamkin teknologiayksikköön uusi käytänne. Markkinointi integroidaan osaksi tuotteistamista siten, että tuotteistamisprosessin päätyttyä palvelu on valmis markkinoitavaksi.
Kehittämistutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna yksilö- ja ryhmähaastatteluna sekä benchmarking-tutkimuksena.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajalta puuttui selkeä tuotteistamisen malli ja palvelutuotteet toteutettiin suurelta osin asiakkaalle räätälöityinä. Tarve tuotteistamisprosessille, johon markkinointi on integroitu mukaan, oli tulosten valossa ilmeinen. Sekä markkinoinnin tarpeet että tuotteistamisen vaiheet ilmenivät tuloksista.
Kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä peilattiin teoriaan, jonka pohjalta toimeksiantajalle luotiin markkinointiprosessin sijaan uusi tuotteistamis- ja markkinointimarkkinointiprosessi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin tarpeet tuotteistamisprosessin eri vaiheissa ja millaista tukea tuotteistusta tekevät asiantuntijat tarvitsevat tuottaakseen markkinointipalveluille oikeanlaista sisältöä. Selvitettäväksi myös tuli, millaisia markkinoinnin toimenpiteitä palveluille tulee tehdä ennen kuin palvelu voidaan julkaista tai lanseerata.
Tavoitteena oli laatia yrityksille myytäville palveluille yhtenäinen markkinoinnin prosessi, josta muodostuu Jamkin teknologiayksikköön uusi käytänne. Markkinointi integroidaan osaksi tuotteistamista siten, että tuotteistamisprosessin päätyttyä palvelu on valmis markkinoitavaksi.
Kehittämistutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna yksilö- ja ryhmähaastatteluna sekä benchmarking-tutkimuksena.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajalta puuttui selkeä tuotteistamisen malli ja palvelutuotteet toteutettiin suurelta osin asiakkaalle räätälöityinä. Tarve tuotteistamisprosessille, johon markkinointi on integroitu mukaan, oli tulosten valossa ilmeinen. Sekä markkinoinnin tarpeet että tuotteistamisen vaiheet ilmenivät tuloksista.
Kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä peilattiin teoriaan, jonka pohjalta toimeksiantajalle luotiin markkinointiprosessin sijaan uusi tuotteistamis- ja markkinointimarkkinointiprosessi.