Selektiivisen kosmetiikan markkinoinnin merkitys suomalaisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Tanskanen, Kaisu (2025)
Tanskanen, Kaisu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen vaikutus selektiivisen kosmetiikan markkinoinnilla on suomalaisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Tutkimus perustuu teoreettiseen viitekehykseen, aiempaan tutkimustietoon sekä kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Webropol 3.0 -ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 65 henkilöä eri ikäryhmistä, ja se jaettiin sosiaalisen median kanavien kautta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan selektiivistä kosmetiikkaa, sen erityispiirteitä ja asemaa osana kuluttajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi työssä perehdytään kosmetiikan markkinointiviestintään, erityisesti digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median rooliin. Sosiaalinen media toimii tärkeänä vaikuttajana erityisesti nuorempien kuluttajien kohdalla, jotka etsivät tuotteita ja inspiraatiota visuaalisista kanavista, kuten Instagram ja TikTok. Työssä käsitellään myös selektiivisen kosmetiikan vastuullisuusnäkökulmia ja kuluttajien arvojen muutosta kohti ekologisempia ja eettisempiä valintoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas ja visuaalisesti houkutteleva sisältö, aitous sekä avoimuus tuotteiden sisällöstä ja alkuperästä vaikuttavat positiivisesti kuluttajien ostopäätöksiin.
Sen sijaan epärealistiset lupaukset, liiallinen kuvien muokkaaminen ja epäuskottava mainonta koetaan negatiivisina tekijöinä, jotka voivat vähentää kiinnostusta tuotteisiin. Brändin luotettavuus, tunnettuus ja kuluttajakokemukset ovat merkittäviä tekijöitä selektiivisen kosmetiikan valinnassa.
Vaikka verkko-ostaminen on yleistynyt, tutkimus osoittaa, että moni kuluttaja arvostaa edelleen henkilökohtaista palvelua ja mahdollisuutta kokeilla tuotteita ennen ostopäätöstä. Tämä korostaa monikanavaisuuden ja asiakaskokemuksen merkitystä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että selektiivisen kosmetiikan markkinointi vaatii ymmärrystä kohderyhmien arvoista, mediasuhteista ja ostokäyttäytymisestä. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempien tutkimusten havaintoja ja tarjoavat ajankohtaista tietoa kosmetiikka-alan toimijoille kuluttajakäyttäytymisen kehityksestä sekä markkinoinnin vaikuttavuudesta Suomessa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan selektiivistä kosmetiikkaa, sen erityispiirteitä ja asemaa osana kuluttajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi työssä perehdytään kosmetiikan markkinointiviestintään, erityisesti digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median rooliin. Sosiaalinen media toimii tärkeänä vaikuttajana erityisesti nuorempien kuluttajien kohdalla, jotka etsivät tuotteita ja inspiraatiota visuaalisista kanavista, kuten Instagram ja TikTok. Työssä käsitellään myös selektiivisen kosmetiikan vastuullisuusnäkökulmia ja kuluttajien arvojen muutosta kohti ekologisempia ja eettisempiä valintoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas ja visuaalisesti houkutteleva sisältö, aitous sekä avoimuus tuotteiden sisällöstä ja alkuperästä vaikuttavat positiivisesti kuluttajien ostopäätöksiin.
Sen sijaan epärealistiset lupaukset, liiallinen kuvien muokkaaminen ja epäuskottava mainonta koetaan negatiivisina tekijöinä, jotka voivat vähentää kiinnostusta tuotteisiin. Brändin luotettavuus, tunnettuus ja kuluttajakokemukset ovat merkittäviä tekijöitä selektiivisen kosmetiikan valinnassa.
Vaikka verkko-ostaminen on yleistynyt, tutkimus osoittaa, että moni kuluttaja arvostaa edelleen henkilökohtaista palvelua ja mahdollisuutta kokeilla tuotteita ennen ostopäätöstä. Tämä korostaa monikanavaisuuden ja asiakaskokemuksen merkitystä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että selektiivisen kosmetiikan markkinointi vaatii ymmärrystä kohderyhmien arvoista, mediasuhteista ja ostokäyttäytymisestä. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempien tutkimusten havaintoja ja tarjoavat ajankohtaista tietoa kosmetiikka-alan toimijoille kuluttajakäyttäytymisen kehityksestä sekä markkinoinnin vaikuttavuudesta Suomessa.