Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisten turistien kuluttajakäyttäytymiseen ja ostopäätöksentekoon vaikuttavat tekijät autonvuokrauksessa Espanjan Aurinkorannikolla

Nyberg, Otto (2025)

Avaa tiedosto
Nyberg_Otto.pdf (2.298Mt)
Lataukset: 


Nyberg, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616215
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten turistien kuluttajakäyttäytymistä ja ostopäätöksentekoon vaikut
tavia tekijöitä autonvuokrauksessa Espanjan Aurinkorannikolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä
tekijät vaikuttavat suomalaisten turistien ostopäätöksentekoon autovuokrauspalvelua valittaessa ja painot
tavatko eri ikä- ja tuloluokat erilaisia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen verkkokyselylomakkeen
avulla. Vastauksia toivottiin ensisijaisesti suomalaisilta matkailijoilta, jotka olivat aiemmin vuokranneet auton ulkomailla, mutta vastauksia haluttiin lisäksi myös sellaisilta matkailijoilta, joilla ei ollut aikaisempaa autovuokrauskokemusta. Kyselyyn vastasi yhteensä 107 henkilöä, joista 73 % oli vuokrannut auton ulkomailla
aiemmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisten turistien kuluttajakäyttäytymiseen ja ostopäätöksentekoon autoa vuokratessa vaikuttavat erityisesti hinta, palvelun laatu ja luotettavuus. Lisäksi hintojen vertailu
oli merkittävä osa ostopäätösprosessia. Suurin osa vastaajista piti palvelun selkeyttä ja luotettavuutta hintaa tärkeämpänä. Suomenkielistä palvelua ei nähty merkittävänä lisäarvona ostoprosessissa. Tämä löydös
oli yhdenmukainen kaikissa ikä- ja tuloluokissa. Nuoret vastaajat osoittautuivat hintatietoisemmiksi verrattuna iäkkäämpiin vastaajiin, jotka arvostivat enemmän laadukasta palvelua. Korkeamman tulotason vastaajat suhtautuivat kriittisemmin yrityksiin, joiden arvot eivät vastanneet heidän omiaan. Tämä ero oli tilastollisesti merkitsevä (p=0.038).
Johtopäätöksenä todetaan, että autovuokrausyritysten tulisi kiinnittää erityistä huomiota palvelun laatuun
ja hinnoitteluun sekä tarjota asiakkaille selkeitä ja läpinäkyviä vuokrausehtoja. Lisäksi markkinointiviestinnässä olisi hyödyllistä huomioida eri asiakasryhmien tarpeet ja mieltymykset. Tuloksia voidaan hyödyntää
tulevaisuuden autovuokrausyritysten palvelukehityksessä ja markkinointistrategioiden suunnittelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste