Restonomikoulutuksen TikTok-markkinoinnin kehittäminen : Case: Jamk
Uusi-Maahi, Kerttu (2025)
Uusi-Maahi, Kerttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616248
Tiivistelmä
Sosiaalisen median rooli kasvoi merkittävästi osana nuorten aikuisten tavoittamista. TikTok nousi yhdeksi suosituimmista alustoista myös osana koulutusorganisaatioiden viestintää. Tavoitteena oli kehittää koulutusalan markkinointia TikTokin avulla, sekä lisätä koulutusalan tietoisuutta kohderyhmän keskuudessa. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamk. Tarkoituksena oli selvittää, miten viraalit sisältö, viestintä, sekä kohderyhmälähtöisyys voidaan yhdistää koulutusalan markkinointiin TikTokissa.
Kehittämistyötä varten suunniteltiin, tuotettiin, sekä julkaistiin seitsemän TikTok-videota, joiden sisältö perustui alustan ajankohtaisiin ilmiöihin, sekä viraalisuuden periaatteisiin. Tuotetun sisällön vaikutusta arvioitiin havainnoimalla videoiden näkyvyyttä, tavoittavuutta ja reaktioita. Sisällöt tuotettiin ilman maksettua mainontaa tai ulkopuolista sisältöä. Videoiden tuloksia analysoitiin alustan tarjoamalla datalla.
Tuloksissa havaittiin, että TikTokin avulla kohderyhmä on mahdollista tavoittaa tehokkaasti myös pienillä resursseilla, sekä lisätä kiinnostusta koulutusta kohtaan. Sisällöissä, joissa hyödynnettiin alustaan sopivia piirteitä, kuten huumoria, aitoutta, sekä trendikkäitä elementtejä auttoivat kohderyhmää sitoutumaan parhaiten. Kohderyhmän tunnistaminen, ajankohtaisuus, sekä visuaalinen rytmitys näyttäytyivät tärkeinä tekijöinä sisällön toimivuuden kannalta.
Kehittämistyöstä voidaan todeta, että TikTok soveltuu koulutusorganisaation viestintään, kun sisältö suunniteltiin kohderyhmälle kevyesti, mutta suunnittelmallisesti. Sisältö voitiin toteuttaa ilman kustannuksia. Sisältöjen suunnittelua voitiin tukea jatkuvasti trendien analysointia, sekä viraalisuuden piirteitä tarkastellen. Kehittämistyön tulokset ovat esitelty jokaisesta tehdystä videosta, sekä jatkotoimenpiteitä on ehdotettu jatkoon, joiden toteuttaminen jää toimeksiantajan vastuulle.
Kehittämistyötä varten suunniteltiin, tuotettiin, sekä julkaistiin seitsemän TikTok-videota, joiden sisältö perustui alustan ajankohtaisiin ilmiöihin, sekä viraalisuuden periaatteisiin. Tuotetun sisällön vaikutusta arvioitiin havainnoimalla videoiden näkyvyyttä, tavoittavuutta ja reaktioita. Sisällöt tuotettiin ilman maksettua mainontaa tai ulkopuolista sisältöä. Videoiden tuloksia analysoitiin alustan tarjoamalla datalla.
Tuloksissa havaittiin, että TikTokin avulla kohderyhmä on mahdollista tavoittaa tehokkaasti myös pienillä resursseilla, sekä lisätä kiinnostusta koulutusta kohtaan. Sisällöissä, joissa hyödynnettiin alustaan sopivia piirteitä, kuten huumoria, aitoutta, sekä trendikkäitä elementtejä auttoivat kohderyhmää sitoutumaan parhaiten. Kohderyhmän tunnistaminen, ajankohtaisuus, sekä visuaalinen rytmitys näyttäytyivät tärkeinä tekijöinä sisällön toimivuuden kannalta.
Kehittämistyöstä voidaan todeta, että TikTok soveltuu koulutusorganisaation viestintään, kun sisältö suunniteltiin kohderyhmälle kevyesti, mutta suunnittelmallisesti. Sisältö voitiin toteuttaa ilman kustannuksia. Sisältöjen suunnittelua voitiin tukea jatkuvasti trendien analysointia, sekä viraalisuuden piirteitä tarkastellen. Kehittämistyön tulokset ovat esitelty jokaisesta tehdystä videosta, sekä jatkotoimenpiteitä on ehdotettu jatkoon, joiden toteuttaminen jää toimeksiantajan vastuulle.