Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn hyödyntäminen myynnissä

Annala, Jussi (2025)

Avaa tiedosto
Annala_Jussi.pdf (934.8Kt)
Lataukset: 


Annala, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä hyödynnetään henkilökohtaisessa myyntityössä eri toimialoilla sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita sen käyttöön liittyy. Työn tarkoituksena oli selvittää myyjien ymmärrystä tekoälyn käytöstä myyntityön arjessa, ja taustalla oli kasvava kiinnostus tekoälyn roolista liiketoiminnan kehittämisessä sekä teknologian nopea kehittyminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa hyödynnettiin viiteen osa-alueeseen jakautuvaa haastattelurunkoa. Haastatteluihin osallistui viisi eri alojen myynnin ammattilaista: operaattorimyyjiä, elektroniikkamyyjä, ajoneuvomyyjä, puhelinmyyjä ja kiinteistövälittäjä. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tuloksista ilmeni, että tekoäly näkyy myyntityössä vaihtelevasti eri toimialoilla. Sen hyödyntäminen oli yleisempää teknisesti edistyneissä organisaatioissa, ja erityisesti uusille työntekijöille tekoäly tarjosi tukea myyntiprosessien ja asiakastiedon hallinnassa. Toisaalta osa haastateltavista koki tekoälyn näkyvän työssään vain taustajärjestelmissä tai ei ollenkaan. Haasteina nousivat esiin luotettavuus, tietoturva ja osaamisen puute. Päätelmänä voidaan todeta, että tekoälyn potentiaali henkilökohtaisen myyntityön tukena on merkittävä mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii koulutusta, käytäntöjen selkeyttämistä sekä eettisiä ja teknisiä linjauksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste