Pienkoneiden tuotemyynnin kehittämissuunnitelma yritykselle
Mäkinen, Henri (2025)
Mäkinen, Henri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616298
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin pienkonemyynnin kehittämissuunnitelman toteuttaminen Seinäjoella toimivaan yritykselle. Tutkimuksella pyrittiin arvioimaan pienkonemyynnin nykytilaa ja löytämään keinoja, joilla kehittää pienkoneiden myyntiä.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä toimeksiantajan kautta saatuihin myyntitilastoihin ja arvioimalla SWOT-analyysilla pienkonemyynnin nykytilaa. Nykytilaa analysoitiin myös käyttämällä teemahaastatteluja tiedon keräämiseen myyjiltä
Tutkimuksen avulla tunnistettiin kolme asiaa, joiden avulla voidaan kehittää pienkonemyyntiä. Tunnistettuja asioita ovat henkilökunnan koulutus, pienkone- ja varaosavalikoiman täydentäminen ja markkinoinnin suunnitelmallisuus.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä toimeksiantajan kautta saatuihin myyntitilastoihin ja arvioimalla SWOT-analyysilla pienkonemyynnin nykytilaa. Nykytilaa analysoitiin myös käyttämällä teemahaastatteluja tiedon keräämiseen myyjiltä
Tutkimuksen avulla tunnistettiin kolme asiaa, joiden avulla voidaan kehittää pienkonemyyntiä. Tunnistettuja asioita ovat henkilökunnan koulutus, pienkone- ja varaosavalikoiman täydentäminen ja markkinoinnin suunnitelmallisuus.