Ravintola-alan ammattilaisten afterwork-kulttuuri ja -tottumukset
Leinonen, Santeri (2025)
Leinonen, Santeri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616214
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii ravintola-alan ammattilaisten afterwork-kulttuuria sekä kulutuskäyttäytymistä Helsingin ydinkeskustan alueella toimivien anniskeluravintoloiden työntekijöiden keskuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat afterwork-paikan valintaan, kuinka usein afterworkeilla käydään, mitä tekijöitä afterworkeilla käymiseen kuuluu, minkälaisia tuotteita kulutetaan ja kuinka paljon rahaa afterworkeilla yleensä käytetään. Myös vastaajien näkemykset afterworkeista ja niiden muutoksesta oli kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen perusteita sekä ostopäätösprosessiin vaikuttavia demografisia, sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä sekä afterwork-ilmiön historiallista ja kulttuurista kontekstia Suomessa ja kansainvälisesti. Kuluttajan ostopäätösprosessin eri vaiheista muodostui keskeinen viitekehys empiiriselle tutkimukselle, joka toteutettiin kyselytutkimuksena.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus kohdistettiin Helsingin keskustan alueen, etenkin Kampin ja Punavuoren alueen valikoituihin anniskeluravintoloihin. Webpropolilla luotu kyselytutkimus jaettiin sähköpostitse sekä eri viestisovellusten kautta ravintoloiden virallisiin sähköpostiosoitteisiin sekä ravintoloiden esihenkilöille.
Tutkimukseen vastanneiden enemmistö oli 31–40-vuotiaita, joilla oli pitkä kokemus ravintola-alalla. Afterworkeilla käytiin pääsääntöisesti 1–3 kertaa viikossa, useimmiten työkavereiden kanssa oman työpaikan ulkopuoleisessa ravintolassa. Tärkeimmät tekijät afterworkeilla käymiseen olivat rentoutuminen sekä sosiaalinen kanssakäyminen. Afterwork-paikan valintaan vaikuttivat etenkin sijainti sekä tuttu henkilökunta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat afterwork-paikan valintaan, kuinka usein afterworkeilla käydään, mitä tekijöitä afterworkeilla käymiseen kuuluu, minkälaisia tuotteita kulutetaan ja kuinka paljon rahaa afterworkeilla yleensä käytetään. Myös vastaajien näkemykset afterworkeista ja niiden muutoksesta oli kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen perusteita sekä ostopäätösprosessiin vaikuttavia demografisia, sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä sekä afterwork-ilmiön historiallista ja kulttuurista kontekstia Suomessa ja kansainvälisesti. Kuluttajan ostopäätösprosessin eri vaiheista muodostui keskeinen viitekehys empiiriselle tutkimukselle, joka toteutettiin kyselytutkimuksena.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus kohdistettiin Helsingin keskustan alueen, etenkin Kampin ja Punavuoren alueen valikoituihin anniskeluravintoloihin. Webpropolilla luotu kyselytutkimus jaettiin sähköpostitse sekä eri viestisovellusten kautta ravintoloiden virallisiin sähköpostiosoitteisiin sekä ravintoloiden esihenkilöille.
Tutkimukseen vastanneiden enemmistö oli 31–40-vuotiaita, joilla oli pitkä kokemus ravintola-alalla. Afterworkeilla käytiin pääsääntöisesti 1–3 kertaa viikossa, useimmiten työkavereiden kanssa oman työpaikan ulkopuoleisessa ravintolassa. Tärkeimmät tekijät afterworkeilla käymiseen olivat rentoutuminen sekä sosiaalinen kanssakäyminen. Afterwork-paikan valintaan vaikuttivat etenkin sijainti sekä tuttu henkilökunta.