Ratakunnossapidon läpituennan työsuunnittelu
Mäki, Jalmari (2025)
Mäki, Jalmari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616279
Tiivistelmä
Suomen rataverkon kunnossapidon tavoitteena on pitää rata turvallisena ja liikennöitävässä kunnossa. Radan päällysrakenteen kunnossapitomenetelmiä on useita, joista yksi merkittävä menetelmä on radan koneellinen tukeminen. Tukemisella pyritään ylläpitämään tai raiteen suunniteltua geometriaa. Radan tukemisen työsuunnittelua ohjaavat pitkälti Väyläviraston ohjeistukset. Tavoitteena oli kerätä yhteen tietoa ja soveltaa sitä tulevaan vuoden 2025 Karjaa–Hanko-välisen rataosan läpituentaan sekä tarkastella vuoden 2024 Kupittaa–Pohjankuru-välisen rataosan läpituennan työsuunnittelun onnistumista
Aineistoa kerättiin pääasiassa Väyläviraston ratateknisistä ohjeistuksista ja käytännön kokemuksista sekä omasta näkökulmasta että radan kunnossapidon ammattilaisista.
Vuoden 2024 toteutuneen tuennan perusteella todettiin aikataulutuksen ja tukemistyön laadun olevan haasteellisia. Tulevassa läpituennassa vuonna 2025 tullaan kiinnittämään huomiota näihin asioihin suunnitteluvaiheessa ja pyritään tunnistamaan etukäteen ongelmakohdat.
Aineistoa kerättiin pääasiassa Väyläviraston ratateknisistä ohjeistuksista ja käytännön kokemuksista sekä omasta näkökulmasta että radan kunnossapidon ammattilaisista.
Vuoden 2024 toteutuneen tuennan perusteella todettiin aikataulutuksen ja tukemistyön laadun olevan haasteellisia. Tulevassa läpituennassa vuonna 2025 tullaan kiinnittämään huomiota näihin asioihin suunnitteluvaiheessa ja pyritään tunnistamaan etukäteen ongelmakohdat.