Esihenkilöiden tukena : perehdytysopas markettoimialalle
Jylhä, Matti (2025)
Jylhä, Matti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616164
Tiivistelmä
Hyvin ja huolellisesti suunniteltu ja toteutettu perehdytys on avain motivoituneeseen ja sitoutuneeseen työntekijään. Nykyajan työelämä muuttuu nopeasti ja myös perehdytysprosessien on kehityttävä sen mukana. Erittäin tärkeää on myös huolehtia jo pitkään työskennelleiden työntekijöiden osaamisen ylläpitämisestä ja kehittämisestä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy perehdytysprosessin kehittämiseen marketkaupan esihenkilöiden näkökulmasta. Työn päätavoitteena oli tuottaa perehdytysopas, joka tukee esihenkilöitä uuden työntekijän työsuhteen alkuvaiheen tehtävissä. Työssä käsiteltiin perehdytyksen teoriaa ja sen ohessa toteutettiin marketkaupan 18 esihenkilölle kysely, jolla kartoitettiin, miten perehdyttäminen tällä hetkellä toteutuu eri yksiköissä. Kyselyn tuloksista ilmeni selkeä tarve aikataulutuksen parantamiselle sekä yhtenäiselle perehdytysoppaalle.
Kyselyn vastauksissa korostuivat esimerkiksi perehdytykseen liittyvä ajan puute sekä perehdytysmateriaalien sekavuus. Esihenkilöt toivoivat myös tuekseen selkeämpää ja jäsennellympää perehdytysmateriaalia, esimerkiksi perehdytykseen liittyvistä pakollisista koulutuksista, joita työtehtävät vaativat. Myös mahdollisuutta kuitata perehdytyksen eri vaiheet suoritetuiksi toivottiin. Kyselyssä tiedusteltiin myös perehdyttäjän valintakriteerejä, minkä kohdalla vastauksissa korostui selkeästi pitkä työkokemus tärkeimpänä valintaperusteena. Kysyttäessä perehdytykseen käytettävän ajan riittävyydestä esihenkilöiden näkökulmasta vain 9 % vastaajista koki käytettävissä olevan ajan täysin riittäväksi.
Kyselyn ja teorian pohjalta tehdyn perehdytysoppaan aihe rajattiin koskemaan ainoastaan työsuhteen alkuvaiheeseen liittyviä tehtäviä sekä koulutuksia. Oppaan sisältöä on mahdollista muokata jatkossa tarpeen mukaan ja sitä voidaan hyödyntää myös muiden yksiköiden perehdytyksessä. Nykyinen opas on saatavilla sekä sähköisessä että paperisessa muodossa
Valmis opas on luottamuksellinen, eikä sitä ole saatavilla opinnäytetyön liitteenä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy perehdytysprosessin kehittämiseen marketkaupan esihenkilöiden näkökulmasta. Työn päätavoitteena oli tuottaa perehdytysopas, joka tukee esihenkilöitä uuden työntekijän työsuhteen alkuvaiheen tehtävissä. Työssä käsiteltiin perehdytyksen teoriaa ja sen ohessa toteutettiin marketkaupan 18 esihenkilölle kysely, jolla kartoitettiin, miten perehdyttäminen tällä hetkellä toteutuu eri yksiköissä. Kyselyn tuloksista ilmeni selkeä tarve aikataulutuksen parantamiselle sekä yhtenäiselle perehdytysoppaalle.
Kyselyn vastauksissa korostuivat esimerkiksi perehdytykseen liittyvä ajan puute sekä perehdytysmateriaalien sekavuus. Esihenkilöt toivoivat myös tuekseen selkeämpää ja jäsennellympää perehdytysmateriaalia, esimerkiksi perehdytykseen liittyvistä pakollisista koulutuksista, joita työtehtävät vaativat. Myös mahdollisuutta kuitata perehdytyksen eri vaiheet suoritetuiksi toivottiin. Kyselyssä tiedusteltiin myös perehdyttäjän valintakriteerejä, minkä kohdalla vastauksissa korostui selkeästi pitkä työkokemus tärkeimpänä valintaperusteena. Kysyttäessä perehdytykseen käytettävän ajan riittävyydestä esihenkilöiden näkökulmasta vain 9 % vastaajista koki käytettävissä olevan ajan täysin riittäväksi.
Kyselyn ja teorian pohjalta tehdyn perehdytysoppaan aihe rajattiin koskemaan ainoastaan työsuhteen alkuvaiheeseen liittyviä tehtäviä sekä koulutuksia. Oppaan sisältöä on mahdollista muokata jatkossa tarpeen mukaan ja sitä voidaan hyödyntää myös muiden yksiköiden perehdytyksessä. Nykyinen opas on saatavilla sekä sähköisessä että paperisessa muodossa
Valmis opas on luottamuksellinen, eikä sitä ole saatavilla opinnäytetyön liitteenä.