Musiikkifestivaalit matkailun vetovoimana: Sosiaalisen median rooli markkinoinnissa
Toroskainen, Jenna (2025)
Toroskainen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616282
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Ruisrock festivaalin sosiaalisen median markkinoinnin vaikutuksia festivaalikävijöiden kokemuksiin ja päätöksentekoon. Tavoitteena oli selvittää, kuinka festivaalit voivat hyödyntää sosiaalisen median alustoja brändin rakentamisessa ja matkailun vetovoiman lisäämisessä. Tutkimuksen rajauksena oli tarkastella nimenomaan Ruisrockia ja sen sosiaalisen median markkinointistrategioita. Tutkimuksessa keskityttiin festivaalien kulttuuriseen houkuttelevuuteen, ympäristöystävällisyyteen ja visuaalisien sisältöjen merkitykseen festivaalikävijöiden osallistumispäätöksissä.
Tutkimuksen tietoperusta perustui aiempien tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Festivaalimarkkinoinnin taustatekijöitä ja kehitystä tutkittiin ajankohtaisen kirjallisuuden, alan tilastojen, viranomaisten raporttien ja luotettavien verkkolähteiden avulla. Tutkimuksia ja artikkeleita hyödynnettiin tutkittaessa sosiaalisen median roolia festivaalien markkinointistrategioissa. Lisäksi tarkasteltiin festivaalien kestävää kehitystä ja vastuullisuutta matkailun näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja aineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin 25.04-05.05.2025. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä ja data analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi tutkittiin Ruisrockin sosiaalisen median sisältöjä erityisesti Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa.
Tulokset vahvistivat, että sosiaalisen median reaaliaikaiset päivitykset ja visuaalinen sisältö olivat pääasiallisia tekijöitä festivaalikävijöiden osallistumispäätöksissä. Festivaali oli onnistunut houkuttelemaan kävijöitä visuaalisilla elementeillä, mutta kehittämistä kaivattiin yleisön sitouttamisessa ja vuorovaikutuksessa.
Tutkimuksessa korostui, että festivaalien kulttuurinen houkuttelevuus ja ympäristöystävällisyys olivat tärkeitä tekijöitä festivaalin vetovoiman lisäämisessä erityisesti nuorten aikuisten ja Gen Z:n keskuudessa. Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia, jotka vahvistavat sosiaalisen median merkitystä festivaalien markkinoinnissa ja sen roolia matkailun vetovoimatekijänä.
Opinnäytetyössä esitettiin käytännön suosituksia festivaalien sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseksi, kuten lisäämällä reaaliaikaista vuorovaikutusta, korostamalla visuaalista sisältöä ja hyödyntämällä vaikuttajamarkkinointia. Myös lisäämällä ympäristöystävällisiä ja vastuullisia käytäntöjä voivat festivaalit vahvistaa asemaansa kulttuuri- ja matkailutapahtumana.
Tutkimuksen tietoperusta perustui aiempien tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Festivaalimarkkinoinnin taustatekijöitä ja kehitystä tutkittiin ajankohtaisen kirjallisuuden, alan tilastojen, viranomaisten raporttien ja luotettavien verkkolähteiden avulla. Tutkimuksia ja artikkeleita hyödynnettiin tutkittaessa sosiaalisen median roolia festivaalien markkinointistrategioissa. Lisäksi tarkasteltiin festivaalien kestävää kehitystä ja vastuullisuutta matkailun näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja aineistoa kerättiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin 25.04-05.05.2025. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä ja data analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi tutkittiin Ruisrockin sosiaalisen median sisältöjä erityisesti Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa.
Tulokset vahvistivat, että sosiaalisen median reaaliaikaiset päivitykset ja visuaalinen sisältö olivat pääasiallisia tekijöitä festivaalikävijöiden osallistumispäätöksissä. Festivaali oli onnistunut houkuttelemaan kävijöitä visuaalisilla elementeillä, mutta kehittämistä kaivattiin yleisön sitouttamisessa ja vuorovaikutuksessa.
Tutkimuksessa korostui, että festivaalien kulttuurinen houkuttelevuus ja ympäristöystävällisyys olivat tärkeitä tekijöitä festivaalin vetovoiman lisäämisessä erityisesti nuorten aikuisten ja Gen Z:n keskuudessa. Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia, jotka vahvistavat sosiaalisen median merkitystä festivaalien markkinoinnissa ja sen roolia matkailun vetovoimatekijänä.
Opinnäytetyössä esitettiin käytännön suosituksia festivaalien sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseksi, kuten lisäämällä reaaliaikaista vuorovaikutusta, korostamalla visuaalista sisältöä ja hyödyntämällä vaikuttajamarkkinointia. Myös lisäämällä ympäristöystävällisiä ja vastuullisia käytäntöjä voivat festivaalit vahvistaa asemaansa kulttuuri- ja matkailutapahtumana.