Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskeisiä näkökulmia nuorten välisessä verkkokiusaamisessa sosiaalisessa mediassa

Hihnala, Susanna; Kattelus, Miisa (2025)

Avaa tiedosto
Hihnala_Kattelus.pdf (1.764Mt)
Lataukset: 


Hihnala, Susanna
Kattelus, Miisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616347
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajan tilauksesta. Toimeksiantajana toimi Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä, joka järjestää toisen asteen ammatillista perus- ja lisäkoulutusta, valmentavaa- ja oppisopimuskoulutusta sekä kansanopistokoulutusta nuorille ja aikuisille.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten välistä verkkokiusaamista sosiaalisessa mediassa, ilmiön yleisyyttä ja sen eri muotoja. Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostui sosiaalisesta mediasta, nuorista sekä verkkokiusaamisesta. Tutkimusaineisto muodostui yhdeksästä systemaattisesti valitusta tutkimusartikkelista. Rakenteeltaan opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja noudattaa pääpiirteittäin laadullista tutkimusperinnettä. Aineiston analyysi toteutettiin kuvaamalla, kuinka tutkimusartikkelit vastaa ennalta-asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän ammattilaisille ja opiskelijoille huoneentaulut keskeisistä aihealueista liittyen nuorten väliseen verkkokiusaamiseen sosiaalisessa mediassa.

Tulokset osoittivat, että verkkokiusaaminen määriteltiin teknologiavälitteiseksi, tahalliseksi ja toistuvaksi käyttäytymiseksi, joka yleisimmin ilmenee loukkaavina, häiritsevinä sekä uhkaavina viesteinä ja kuviin liittyvänä verkkokiusaamisena. Esiintyvyys tutkimusartikkeleissa vaihteli noin 5–50 prosentin välillä. Tunnistamisessa keskeistä oli muutokset käytöksessä sekä vaikeudet tunne-elämässä. Riskitekijöinä toimivat aiempi kiusaaminen, sukupuoli sekä ikä. Ennaltaehkäisyssä painottui nuorten tiedottaminen, henkilökunnan kouluttaminen ja vanhempien tietoisuuden lisääminen. Tärkeitä olivat myös turvallinen kouluilmapiiri, selkeät säännöt, luottamussuhteiden rakentaminen, tunnetaitojen kehittäminen sekä kodin ja koulun yhteistyö. Puuttumiseksi tarvittaisiin varhaisia interventioita, tukipalveluita ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Haasteina ilmeni toimivallan rajat ja osaamisen puute.

Tuloksia pystytään hyödyntämään sosiaalialalla niin yksilö-, yhteisö- että yhteiskuntatasolla, kun pyritään ymmärtämään ja tunnistamaan ilmiön monimuotoisuutta, useita ilmenemistapoja sekä sen kehitystä yhteiskunnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste