Säveltäminen ja sävellyttäminen instrumenttipedagogin työssä : hyötyjä ja metodeja
Vainio, Enni (2025)
Vainio, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616362
Tiivistelmä
Säveltäminen on tärkeä osa musiikin oppimista, ja sitä pyritään nykyisin sisällyttämään aiempaa enemmän myös tavoitteelliseen musiikinopetukseen. Säveltäminen sisältyy voimassa oleviin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, mutta se näkyy harvoin konkreettisesti soittotunneilla.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään sekä säveltämiseen että sävellyttämiseen instrumenttiopettajan työssä. Säveltämisessä tarkastellaan kirjoittajan kohdennetusti säveltämän oppimateriaalin hyötyjä ja reflektoidaan pasuunatrion työskentelyä. Sävellytyksessä analysoidaan käytettyjä opetusmetodeja ja -materiaaleja sekä niiden hyödyllisyyttä soitonopetuksen ja musiikin hahmotustaitojen kannalta.
Opinnäytetyössä on käytetty aikaisemmin aiheesta julkaistuja tietolähteitä, säveltämisen ja sävellyttämisen asiantuntijan haastattelua sekä tekijän omakohtaisia opetuskokeiluja sävellytyksen käyttämisestä vaskisoitinoppilaiden kanssa.
Säveltäminen yhtenä musiikinopiskelun ja instrumenttiopetuksen menetelmänä osoittautui monella eri tavalla kehittäväksi. Se tukee itse oppimista, kuten hahmotustaitojen kehittymistä, mutta myös muusikkouden ja minäkuvan kehittymistä sekä ihmisenä kasvamista. Säveltäminen osoittautui olevan merkittävä osa musiikinopiskelua. Sitä tulisi lisätä soittotunneilla ja pitää yhtenä musiikinopetuksen peruspilarina myös instrumenttiopetuksessa.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään sekä säveltämiseen että sävellyttämiseen instrumenttiopettajan työssä. Säveltämisessä tarkastellaan kirjoittajan kohdennetusti säveltämän oppimateriaalin hyötyjä ja reflektoidaan pasuunatrion työskentelyä. Sävellytyksessä analysoidaan käytettyjä opetusmetodeja ja -materiaaleja sekä niiden hyödyllisyyttä soitonopetuksen ja musiikin hahmotustaitojen kannalta.
Opinnäytetyössä on käytetty aikaisemmin aiheesta julkaistuja tietolähteitä, säveltämisen ja sävellyttämisen asiantuntijan haastattelua sekä tekijän omakohtaisia opetuskokeiluja sävellytyksen käyttämisestä vaskisoitinoppilaiden kanssa.
Säveltäminen yhtenä musiikinopiskelun ja instrumenttiopetuksen menetelmänä osoittautui monella eri tavalla kehittäväksi. Se tukee itse oppimista, kuten hahmotustaitojen kehittymistä, mutta myös muusikkouden ja minäkuvan kehittymistä sekä ihmisenä kasvamista. Säveltäminen osoittautui olevan merkittävä osa musiikinopiskelua. Sitä tulisi lisätä soittotunneilla ja pitää yhtenä musiikinopetuksen peruspilarina myös instrumenttiopetuksessa.