Monipaikkaisen työn johtaminen Retail24:ssa
Tyynelä, Lotta (2025)
Tyynelä, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616320
Tiivistelmä
Monipaikkaisen työn yleistyminen digitalisaation ja koronapandemian jälkeen lisäsi tarvetta tarkastella uusia johtamiskäytäntöjä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Retail24 Finland Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia monipaikkaisen työn johtamista Retail24:ssa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli toimeksiantajayrityksen Retail24:n työntekijät, tarkemmin myyntiedustajat ja menekinedistäjät. Päätutkimuskysymyksenä oli: Miten Retail24 voi parantaa johtamistaan monipaikkaisessa työympäristössä vastatakseen paremmin työntekijöidensä tarpeisiin? Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan myyntiedustajien ja menekinedistäjien näkökulmaa, eikä siinä tarkasteltu esihenkilöiden tai muun johdon näkemyksiä.
Tietoperusta jakautui kolmeen päälukuun. Tietoperustassa käsiteltiin monipaikkaista työtä, sen taustaa ja määritelmää, johtamista monipaikkaisessa työssä, jaettua ja palvelevaa johtajuutta sekä vuorovaikutusta ja viestintää monipaikkaisessa työssä. Lähteet koostuivat suomalaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely koostui kahdeksasta vakioidusta kysymyksestä alakohtineen. Kysely lähetettiin kaikille yrityksessä työskenteleville menekinedistäjille ja myyntiedustajille huhtikuussa 2025, ja vastauksia saatiin yhteensä 67. Aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelman ja Excelin avulla käyttäen frekvenssitaulukoita, Likert-asteikon keskilukuja, Mann Whitneyn U-testiä ja Spearmanin korrelaatiokerrointa. Opinnäytetyö toteutettiin marraskuun 2024 ja toukokuun 2025 välisenä aikana.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että työntekijöiden luottamus esihenkilöön ja työntekijöiden kokema autonomia olivat vahvalla tasolla. Tulokset osoittivat, että työntekijät riippumatta työsuhteen kestosta arvostivat selkeitä toimintaohjeita ja pelisääntöjä, mahdollisuutta vaikuttaa oman työnsä sisältöön ja päätöksentekoon, oma-aloitteisuuden ja itsenäisyyden tukemista sekä avointa ja selkeää tiedonkulkua. Osa työntekijöistä koki, että johtaminen työpaikalla voisi olla selkeämpää ja johdonmukaisempaa. Tulosten mukaan työntekijät käyttivät päivittäisessä viestinnässään esihenkilön kanssa pääasiassa WhatsAppia, puheluja ja sähköpostia, ja pitivät näitä kanavia toimivina. Johtamista kehitettäessä olisi tärkeää huomioida, että myyntiedustajat kaipaavat menekinedistäjiä useammin tiimitapaamisia ja vertaistuen mahdollisuuksia.
Tietoperusta jakautui kolmeen päälukuun. Tietoperustassa käsiteltiin monipaikkaista työtä, sen taustaa ja määritelmää, johtamista monipaikkaisessa työssä, jaettua ja palvelevaa johtajuutta sekä vuorovaikutusta ja viestintää monipaikkaisessa työssä. Lähteet koostuivat suomalaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely koostui kahdeksasta vakioidusta kysymyksestä alakohtineen. Kysely lähetettiin kaikille yrityksessä työskenteleville menekinedistäjille ja myyntiedustajille huhtikuussa 2025, ja vastauksia saatiin yhteensä 67. Aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelman ja Excelin avulla käyttäen frekvenssitaulukoita, Likert-asteikon keskilukuja, Mann Whitneyn U-testiä ja Spearmanin korrelaatiokerrointa. Opinnäytetyö toteutettiin marraskuun 2024 ja toukokuun 2025 välisenä aikana.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että työntekijöiden luottamus esihenkilöön ja työntekijöiden kokema autonomia olivat vahvalla tasolla. Tulokset osoittivat, että työntekijät riippumatta työsuhteen kestosta arvostivat selkeitä toimintaohjeita ja pelisääntöjä, mahdollisuutta vaikuttaa oman työnsä sisältöön ja päätöksentekoon, oma-aloitteisuuden ja itsenäisyyden tukemista sekä avointa ja selkeää tiedonkulkua. Osa työntekijöistä koki, että johtaminen työpaikalla voisi olla selkeämpää ja johdonmukaisempaa. Tulosten mukaan työntekijät käyttivät päivittäisessä viestinnässään esihenkilön kanssa pääasiassa WhatsAppia, puheluja ja sähköpostia, ja pitivät näitä kanavia toimivina. Johtamista kehitettäessä olisi tärkeää huomioida, että myyntiedustajat kaipaavat menekinedistäjiä useammin tiimitapaamisia ja vertaistuen mahdollisuuksia.