Mot framgångsrika Abandon Ship-övningar
Mecklin, Christopher (2025)
Mecklin, Christopher
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616070
Tiivistelmä
Övningar utgör en central del av sjöfararnas vardag ombord på fartyg och utgör ett viktigt verktyg för att förbereda besättningen inför en eventuell nödsituation. Detta examensarbete syftade till att undersöka vad som krävs för att hålla en lyckad abandon ship-övning med särskild fokus på övningsledarens roll, som ofta är en styrman.
Genom att granska existerande litteratur, så som regelverk och genom semistrukturerade intervjuer med både övningsledare och övningsdeltagare framfördes några viktiga poänger. Centrala faktorer som utforskades var regelverk och säkerhet, pedagogiska metoder, motivation och intresse.
Fyra övningsledare och tre övningsdeltagare intervjuades. Arbetserfarenheten mellan respondenterna varierade från en nybliven styrman till tio år i befälsuppgifter. Respondenternas svar tydde på att tydliga och aktiva övningar, med koppling till verklighet, var mest effektiva. Samtidigt uppgav flera respondenter att bristande motivation och intresse leder till försämrade övningar. Balans mellan variation och repetition krävs för att hålla besättningen intresserad men på samma gång låta personer utföra sin tilldelade uppgift. Förbättringsförslag framkom även av
respondenterna. Ingen av övningsledarna uppgav att de fått någon formell utbildning i att hålla denna sorts övningar, vilket leder till varierande kvalitet och i vissa fall bristande metoder.
Studien visade att en framgångsrik abandon ship-övning kräver mer än att bara följa regelverk, den kräver fullständig planering, ledarskap, metoder för att främja intresse, motivation samt lärande och en god säkerhetskultur.
Genom att granska existerande litteratur, så som regelverk och genom semistrukturerade intervjuer med både övningsledare och övningsdeltagare framfördes några viktiga poänger. Centrala faktorer som utforskades var regelverk och säkerhet, pedagogiska metoder, motivation och intresse.
Fyra övningsledare och tre övningsdeltagare intervjuades. Arbetserfarenheten mellan respondenterna varierade från en nybliven styrman till tio år i befälsuppgifter. Respondenternas svar tydde på att tydliga och aktiva övningar, med koppling till verklighet, var mest effektiva. Samtidigt uppgav flera respondenter att bristande motivation och intresse leder till försämrade övningar. Balans mellan variation och repetition krävs för att hålla besättningen intresserad men på samma gång låta personer utföra sin tilldelade uppgift. Förbättringsförslag framkom även av
respondenterna. Ingen av övningsledarna uppgav att de fått någon formell utbildning i att hålla denna sorts övningar, vilket leder till varierande kvalitet och i vissa fall bristande metoder.
Studien visade att en framgångsrik abandon ship-övning kräver mer än att bara följa regelverk, den kräver fullständig planering, ledarskap, metoder för att främja intresse, motivation samt lärande och en god säkerhetskultur.