Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajamielikuvan merkitys ja työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttavat tekijät Z-sukupolven korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta

Trast, Amanda (2025)

Avaa tiedosto
Trast_Amanda.pdf (2.089Mt)
Lataukset: 


Trast, Amanda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työnantajamielikuvan merkitystä ja työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttavia tekijöitä. Painopiste on etenkin vastuullisuuden merkityksessä osana työnantajamielikuvaa, miten yhteiskuntavastuu, monimuotoisuus ja ympäristövastuullisuus vaikuttavat työnhakijoiden mielikuviin ja päätöksentekoon. Aihe rajattiin siten, että tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Z-sukupolven kuuluvia korkeakouluopiskelijoita eli tulevaisuuden huippu osaajia. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon osallistui kuusi Z-sukupolveen kuuluvaa korkeakouluopiskelijaa. Teemahaastatteluiden kysymykset luotiin teoriaosuuden pohjalta. Haastattelut pidettiin syksyllä 2024.

Työnantajamielikuvan merkitys tulee vain kasvamaan entisestään. Kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy jatkuvasti ja yritysten on pohdittava keinoja sekä lisättävä resursseja työnantajamielikuvan parantamiseksi. Tämä on tärkeää, yrityksen houkuttelevuuden sekä työnantajan kilpailuaseman varmistamiseksi potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa. Työntekijät ovat avainasemassa yrityksen menestyksessä, joten yritysten on erottauduttava kilpailijoista työnantajamarkkinoilla houkutellakseen osaavimmat työntekijät juuri omaan organisaatioonsa. Tutkimuksessa selvitetään, millaiset tekijät vaikuttavat työnantajan houkuttelevuuteen, jotta yritykset voivat kehittää toimintaansa vastaamaan potentiaalisten työntekijöiden odotuksia ja tarpeita. Näin yritykset voivat parantaa vetovoimaisuuttaan työnantajana ja varmistaa osaavan työvoiman saatavuuden myös tulevaisuudessa.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että Z-sukupolvet korkeakouluopiskelijoiden mielestä houkutteleva työnantaja tarjoaa joustavuutta, positiivisen työilmapiirin, oppimis- ja kehittymismahdollisuuksia sekä työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Palkkaus on tärkeä tekijä, mutta sitä tärkeämpinä asioina koetaan esihenkilötyö, työn mielekkyys sekä oikeudenmukainen kohtelu. Vastuullisuus, monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus lisäävät työnantajan houkuttelevuutta ja niiden merkitys kasvaa potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa entisestään. Arvojen tulee näkyä työpaikan arjessa konkreettisina tekoina, eikä vain puheissa. Opiskeluaikainen yhteistyö ja matalan kynnyksen kohtaamiset työnantajien kanssa koetaan tärkeinä. jossa pääsee vuorovaikutukseen yrityksen edustajien kanssa. Sosiaalisella median merkitystä työnantajamielikuvassa ei voi myöskään sivuuttaa. Sosiaalisen media vaikuttaa vahvasti työnantajamielikuvaan ja sillä voi olla jopa käänteentekevä vaikutus mielikuvan muodostumisessa. Korkeakouluopiskelijat arvostavat työnantajassa aitoutta, läsnäoloa ja konkreettisia tekoja eikä vain pelkkää brändiviestintää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste