Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen ja vastuullisuus B2B-markkinoinnin sisällöntuotannossa
Arolinna, Janne (2025)
Arolinna, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616361
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä B2B-markkinoinnin sisällöntuotannossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan käyttää sekä tehokkaasti että vastuullisesti osana yritysten sisältöstrategiaa. Työssä yhdistyvät ajankohtainen kirjallisuus ja asiantuntijahaastatteluihin perustuva empiirinen aineisto.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu tekoälyn kehityshistoriasta, generatiivisen tekoälyn keskeisistä teknologioista ja niiden sovelluksista markkinointiviestinnässä. Erityisesti tarkastellaan tekoälyn roolia B2B-markkinoinnissa, jossa sisällöntuotannolla on merkittävä rooli ostoprosessin tukemisessa ja asiantuntijamielikuvan rakentamisessa. Työssä huomioidaan myös tekoälyn käytön eettiset ja juridiset näkökulmat, kuten EU:n tekoälyasetus (AI Act).
Empiirisessä osuudessa toteutettiin viisi asiantuntijahaastattelua, joissa kartoitettiin generatiivisen tekoälyn käytännön hyödyntämistä markkinoinnin sisällöntuotannossa. Aineisto analysoitiin laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Haastateltavat edustivat erilaisia organisaatioroolejaja tarjosivat näkemyksiä niin strategiselta kuin operatiiviselta tasolta. Tulosten perusteella generatiivinen tekoäly tarjoaa merkittäviä hyötyjä B2B-sisällöntuotannossa, kuten ajansäästöä, ideointiprosessin tehostamista, kieliversiointien automatisointia ja sisällön monikanavaista käyttöä. Samalla tunnistettiin keskeisiä riskejä: sisällön laadunvarmistuksen tarve, faktatarkistuksen haasteet ja tekoälyn eettinen käyttö. Haastattelujen mukaan erityisen tärkeäksi nousi ihmisen rooli tekoälyn rinnalla – laadun arvioijana, strategisena ohjaajana ja eettisenä vastuunkantajana.
Tutkimuksen perusteella tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää uudenlaista osaamista, kuten kehotteiden (promptien) suunnittelua, sisällön kriittistä arviointia sekä kykyä integroida tekoäly osaksi liiketoiminnan prosesseja. Organisaatioiden olisi hyvä kehittää selkeitä sisäisiä ohjeistuksia ja järjestää koulutusta vastuullisen käytön varmistamiseksi. Tulevaisuudessa tekoälyn merkitys kasvaa osana markkinoinnin arkea, ja se tulee olemaan entistä tiiviimmin kytköksissä strategiseen sisällöntuotantoon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu tekoälyn kehityshistoriasta, generatiivisen tekoälyn keskeisistä teknologioista ja niiden sovelluksista markkinointiviestinnässä. Erityisesti tarkastellaan tekoälyn roolia B2B-markkinoinnissa, jossa sisällöntuotannolla on merkittävä rooli ostoprosessin tukemisessa ja asiantuntijamielikuvan rakentamisessa. Työssä huomioidaan myös tekoälyn käytön eettiset ja juridiset näkökulmat, kuten EU:n tekoälyasetus (AI Act).
Empiirisessä osuudessa toteutettiin viisi asiantuntijahaastattelua, joissa kartoitettiin generatiivisen tekoälyn käytännön hyödyntämistä markkinoinnin sisällöntuotannossa. Aineisto analysoitiin laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Haastateltavat edustivat erilaisia organisaatioroolejaja tarjosivat näkemyksiä niin strategiselta kuin operatiiviselta tasolta. Tulosten perusteella generatiivinen tekoäly tarjoaa merkittäviä hyötyjä B2B-sisällöntuotannossa, kuten ajansäästöä, ideointiprosessin tehostamista, kieliversiointien automatisointia ja sisällön monikanavaista käyttöä. Samalla tunnistettiin keskeisiä riskejä: sisällön laadunvarmistuksen tarve, faktatarkistuksen haasteet ja tekoälyn eettinen käyttö. Haastattelujen mukaan erityisen tärkeäksi nousi ihmisen rooli tekoälyn rinnalla – laadun arvioijana, strategisena ohjaajana ja eettisenä vastuunkantajana.
Tutkimuksen perusteella tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää uudenlaista osaamista, kuten kehotteiden (promptien) suunnittelua, sisällön kriittistä arviointia sekä kykyä integroida tekoäly osaksi liiketoiminnan prosesseja. Organisaatioiden olisi hyvä kehittää selkeitä sisäisiä ohjeistuksia ja järjestää koulutusta vastuullisen käytön varmistamiseksi. Tulevaisuudessa tekoälyn merkitys kasvaa osana markkinoinnin arkea, ja se tulee olemaan entistä tiiviimmin kytköksissä strategiseen sisällöntuotantoon.