Sähkökuorma-autojen käytön haasteet talviolosuhteissa
Määttä, Ilkka (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616246
Tiivistelmä
Vaihtoehtoiset polttoaineet ovat yleistymässä myös raskaissa ajoneuvoissa. Näistä erityisesti sähköiset ratkaisut ovat vahvasti tulleet esille viime vuosina. Henkilöautojen käyttövoiman sähköistyminen on osaltaan vaikuttanut myös raskaiden ajoneuvojen sähköisiin ratkaisuihin.
Talviset olosuhteet kuitenkin luovat erityispiirteensä sähköä käyttövoimanaan käyttäville ajoneuvoille. Säätyyppien sekä lämpötilan vaihtelut tuovat haasteita akkujärjestelmien komponenteille sekä ajoneuvon toimintasäteelle. Sähkökuorma-autoista on vielä tehty suhteellisen vähän tutkimusta ja erityisesti talviolosuhteiden käytön haasteista ei juurikaan löydy tutkimustietoa.
Tämän tutkimuksen tavoitteina oli saada selville, minkälaisia haasteita talviolosuhteet Suomessa tuovat sähkökuorma-autojen käytölle sekä ovatko ne aiheuttaneet sähköjärjestelmään mitään vikoja. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräys suoritettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin sähkökuorma-autoja käyttäville yrityksille. Lisäksi tehtiin yksi haastattelu sekä saatiin muutamia kommentteja yrityksiltä sähköpostitse aiheeseen liittyen. Saatu aineisto analysoitiin laadullisena sisällönanalyysina.
Saadusta aineistosta pystyttiin havaitsemaan, että talviolosuhteet eivät ole aiheuttaneet laiterikkoja. Sähkökuorma-autot ovat hankintahinnaltaan kalliita verrattuna perinteisiin polttomoottorilla toimiviin kuorma-autoihin. Niillä ajetaan lähtökohtaisestikin niin varovaisesti, että mitään talviolosuhteista johtuvia onnettomuuksia ei pääse sattumaan. Raskaan kaluston julkisia latausasemia on vielä todella vähän. Tämä asia nousi useassa eri yhteydessä esille jollain tavalla. Tässä voidaan todeta olevan osasyy, miksi sähkökuorma-autojen käyttö on tämän takia rajoittunutta Suomessa.
Latauksen tarve korostuu talviolosuhteissa, koska kylmät olosuhteet vievät ajoakun virtaa enemmän kuin lämpimät ja tarve lataukselle työvuoron aikana kasvaa. Olosuhteet maanteillä vaikuttivat myös negatiivisesti. Kun tiellä on paljon lunta tai loskaa, niin sähkökuorma-auton kulutus nousee ja toimintasäde pienenee.
Positiivisina asioina mainittiin liikkeellelähdön helppous liukkaalla alustalla portaattoman voimansiirron ansiosta. Sähkökuorma-autot ovat myös hiljaisia ja miellyttäviä ajaa.
Talviset olosuhteet kuitenkin luovat erityispiirteensä sähköä käyttövoimanaan käyttäville ajoneuvoille. Säätyyppien sekä lämpötilan vaihtelut tuovat haasteita akkujärjestelmien komponenteille sekä ajoneuvon toimintasäteelle. Sähkökuorma-autoista on vielä tehty suhteellisen vähän tutkimusta ja erityisesti talviolosuhteiden käytön haasteista ei juurikaan löydy tutkimustietoa.
Tämän tutkimuksen tavoitteina oli saada selville, minkälaisia haasteita talviolosuhteet Suomessa tuovat sähkökuorma-autojen käytölle sekä ovatko ne aiheuttaneet sähköjärjestelmään mitään vikoja. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräys suoritettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin sähkökuorma-autoja käyttäville yrityksille. Lisäksi tehtiin yksi haastattelu sekä saatiin muutamia kommentteja yrityksiltä sähköpostitse aiheeseen liittyen. Saatu aineisto analysoitiin laadullisena sisällönanalyysina.
Saadusta aineistosta pystyttiin havaitsemaan, että talviolosuhteet eivät ole aiheuttaneet laiterikkoja. Sähkökuorma-autot ovat hankintahinnaltaan kalliita verrattuna perinteisiin polttomoottorilla toimiviin kuorma-autoihin. Niillä ajetaan lähtökohtaisestikin niin varovaisesti, että mitään talviolosuhteista johtuvia onnettomuuksia ei pääse sattumaan. Raskaan kaluston julkisia latausasemia on vielä todella vähän. Tämä asia nousi useassa eri yhteydessä esille jollain tavalla. Tässä voidaan todeta olevan osasyy, miksi sähkökuorma-autojen käyttö on tämän takia rajoittunutta Suomessa.
Latauksen tarve korostuu talviolosuhteissa, koska kylmät olosuhteet vievät ajoakun virtaa enemmän kuin lämpimät ja tarve lataukselle työvuoron aikana kasvaa. Olosuhteet maanteillä vaikuttivat myös negatiivisesti. Kun tiellä on paljon lunta tai loskaa, niin sähkökuorma-auton kulutus nousee ja toimintasäde pienenee.
Positiivisina asioina mainittiin liikkeellelähdön helppous liukkaalla alustalla portaattoman voimansiirron ansiosta. Sähkökuorma-autot ovat myös hiljaisia ja miellyttäviä ajaa.