Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Markkinointiviestinnän vaikuttavuus Haaga-Helian liiketalouden opiskelijoiden opiskelupaikan valintaan

Tynninen, Jani (2015)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Jani Tynninen.pdf (1.425Mt)
Lataukset: 


Tynninen, Jani
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144329
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toimineen tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten Haaga-Helian Helsingin toimipisteiden liiketalouslinjan nuorten aloitusryhmän syksyn 2014 uudet opiskelijat ovat kokeneet markkinointiviestinnän vaikuttaneen opiskelupaikkansa valintaan. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vastaajat ovat ylipäätään kokeneet Haaga-Helian markkinoinnin. Tavoitteena on myös saada selville, minkälaiseen markkinointiviestintään Haaga-Helian kannattaisi panostaa tulevaisuudessa.

Tutkimus alkaa johdantoluvulla, jossa käydään läpi tutkimuksen tavoite sekä tutkimusongelma ja sen rajaus. Lisäksi esitellään tutkimuksen kohdeyritys. Tämän jälkeen tutkimus etenee vaiheittain siten, että luvussa 2 perehdytään Haaga-Helian markkinointiviestintään ja markkinoinnin tehon mittareihin. Luvussa 3 syvennytään luvussa 2 esiin nousseisiin kolmeen Haaga-Helian markkinointiviestinnän kannalta tärkeään aihealueeseen: Yrityskuvaan, moni- kanavastrategiaan ja tarinalliseen markkinointiin.

Luvussa 4 paneudutaan tämän tutkimuksen aihetta vahvasti sivuavaan aiempaan tutkimustietoon esittelemällä vuoden 2014 Kun koulu loppuu -tutkimuksen tuloksia, joista saadaan vertailupohjaa tämän opinnäytteen tuloksiin. Luvussa 5 taas paneudutaan korkeakoulujen markkinoinnin saamaan kritiikkiin.

Luvusta 6 alkaa tutkimuksen empiirinen osa, missä selvitetään tutkimuksen käytännön toteutusta. Tutkimuksessa käytettäväksi menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen menetelmä, ja itse tutkimus toteutettiin survey-tyyppisenä kyselytutkimuksena. Empiirisessä osassa esitellään myös aineisto, käytetyt analyysit ja saadut tulokset.

Luvusta 7 alkaa pohdintaosio, jossa arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimustulosten pohjalta validiteetti todetaan hyväksi, mutta reliabiliteetti suhteellisen huonoksi, johtuen huo- nosta vastausprosentista sekä lopullisen otoksen epäedustavuudesta suhteessa tutkittavaan kohderyhmään. Tuloksia voidaan kuitenkin pitää suuntaa antavina, sillä ne mukailevat Haaga-Helian omia markkinoinnin seurannan tuloksia ja aiempaa tietoa tutkimuksen aihepiiristä.

Lisäksi luvussa 7 tarkastellaan tutkimuksen tuloksia ja muodostetaan niistä johtopäätöksiä. Tuloksista pääteltiin, että markkinointiviestinnällä on vaikutusta nuorten opiskelupaikan valintaan, ja että vaikutuksen määrä riippuu markkinointikeinosta. Lisäksi pääteltiin, että Haaga-Helian markkinointiviestintä on varsin onnistunutta, mutta parannettavaakin on. Markkinointiviestintään annetaankin mm. seuraavat kehitysehdotukset: jatkossa kannattaa panostaa entistä informatiivisempaan markkinointiin sekä yhä näkyvämpään läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Luvun lopussa arvioidaan vielä opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste