Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toimimisesta materiaalihallinnan projektityöntekijänä
Suvanne, Otto (2025)
Suvanne, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515681
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen raportti ammatillisesta kehittymisestäni Lapin hyvinvointialueella materiaalihallinnan projektityöntekijänä. Työskentelyni jakautui pääosin kahteen osa-alueeseen: itsenäisesti hoidettaviin laskujen käsittelytehtäviin ja tiimivetoiseen materiaalihallinnan tukemiseen. Työpäivien vaihtelevuus tarjosi mahdollisuuden kehittää sekä oma-aloitteista työotetta että yhteistyö- ja organisointitaitoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata omia työtehtäviäni ja analysoida niissä tapahtuvaa ammatillista kehittymistä. Päivittäinen dokumentointi ja viikoittaiset reflektiot muodostivat aineiston, jonka avulla tarkasteltiin työskentelytapojen, osaamisen ja ammatti-identiteetin kehittymistä. Teoreettinen viitekehys muodostui ammatillisen kehittymisen, materiaalihallinnan ja laskujen käsittelyn näkökulmista.
Projektin käynnistymisen viivästyessä en päässyt vielä osallistumaan varsinaiseen projektityöhön, mutta nykyiset työtehtäväni tarjosivat valmistavaa kokemusta tiimityöskentelystä ja organisaation toiminnan hahmottamisesta. Opinnäytetyöstä ei ollut toimeksiantajan erityisiä vaatimuksia, mutta sen tekeminen tukee sekä omaa ammatillista kasvuani että organisaation kehittämistä. Tulokset osoittavat, että työn reflektointi auttaa tunnistamaan kehittymisalueita ja vahvistamaan omaa asiantuntijuutta arjen työtehtävien kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata omia työtehtäviäni ja analysoida niissä tapahtuvaa ammatillista kehittymistä. Päivittäinen dokumentointi ja viikoittaiset reflektiot muodostivat aineiston, jonka avulla tarkasteltiin työskentelytapojen, osaamisen ja ammatti-identiteetin kehittymistä. Teoreettinen viitekehys muodostui ammatillisen kehittymisen, materiaalihallinnan ja laskujen käsittelyn näkökulmista.
Projektin käynnistymisen viivästyessä en päässyt vielä osallistumaan varsinaiseen projektityöhön, mutta nykyiset työtehtäväni tarjosivat valmistavaa kokemusta tiimityöskentelystä ja organisaation toiminnan hahmottamisesta. Opinnäytetyöstä ei ollut toimeksiantajan erityisiä vaatimuksia, mutta sen tekeminen tukee sekä omaa ammatillista kasvuani että organisaation kehittämistä. Tulokset osoittavat, että työn reflektointi auttaa tunnistamaan kehittymisalueita ja vahvistamaan omaa asiantuntijuutta arjen työtehtävien kautta.