Erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja tukiprosessi ohjaavan opettajan kokemana
Tuomisto, Kukka (2025)
Tuomisto, Kukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja tukiprosessia ohjaavan opettajan kokemana. Viime vuosien yhteiskunnalliset muutokset kuten ammatillisen koulutuksen reformi ja laajennettu oppivelvollisuus ovat vaikuttaneet ammatillisen koulutuksen arkeen. Ohjaavan opettajan kokemus erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja tukiprosessin haasteista ja vahvuuksista on tärkeä, koska opettaja kohtaa päivittäin ammatillisen koulutuksen arjen vaikeudet ja mahdollisuudet työssään. Tavoitteena on selvittää, miten prosessia voidaan kehittää, jotta opiskelijat saavat opintoihinsa tarvitseman tuen.
Opinnäyte työ on laadullinen tutkimus ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Sasky, Mäntän seudun koulutuksessa työskentelevää opettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Opinnäytetyössä tarkastellaan, millaista ohjausta ja erityistä tukea opiskelijoille tarjotaan, miten roolit ja vastuut jakautuvat erityisen tuen opiskelijan tuki- ja ohjausprosessissa sekä mitä vahvuuksia ja haasteita opettajat kokevat erityisen tuen opiskelijan tunnistamisessa ja ohjaamisessa.
Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijaa ohjaavan opettajan kokemuksesta erityisen tuen prosessin toimivuudesta.
Keskeisinä tuloksina, miksi opettajat erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja opetustyössään kokivat haasteita, olivat riittämättömäksi koettu resurssi, tiedonkulun haasteet tai epäselvä ja/tai riittämätön ohjeistus ja perehdytys. Vahvuutena erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa koettiin ammatillisen ohjaajan läsnäolo arjessa, erityisen tuen suunnittelu sekä mahdollisuutta kysyä kollegalta (erityisopettaja, opinto-ohjaaja, opettajakollega).
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää ammatillisen oppilaitoksen erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja tukiprosessin kehittämisessä. Opettajien kokemusta hyödyntämällä voidaan prosessin kehittämisessä huomioida heidän vahva ammatillinen kokemuksensa opiskelijan ohjaus- ja opetustyöstä sekä heidän näkemyksensä ammatillisen oppilaitoksen arjesta.
Opinnäyte työ on laadullinen tutkimus ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Sasky, Mäntän seudun koulutuksessa työskentelevää opettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Opinnäytetyössä tarkastellaan, millaista ohjausta ja erityistä tukea opiskelijoille tarjotaan, miten roolit ja vastuut jakautuvat erityisen tuen opiskelijan tuki- ja ohjausprosessissa sekä mitä vahvuuksia ja haasteita opettajat kokevat erityisen tuen opiskelijan tunnistamisessa ja ohjaamisessa.
Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijaa ohjaavan opettajan kokemuksesta erityisen tuen prosessin toimivuudesta.
Keskeisinä tuloksina, miksi opettajat erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja opetustyössään kokivat haasteita, olivat riittämättömäksi koettu resurssi, tiedonkulun haasteet tai epäselvä ja/tai riittämätön ohjeistus ja perehdytys. Vahvuutena erityisen tuen opiskelijan ohjauksessa koettiin ammatillisen ohjaajan läsnäolo arjessa, erityisen tuen suunnittelu sekä mahdollisuutta kysyä kollegalta (erityisopettaja, opinto-ohjaaja, opettajakollega).
Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää ammatillisen oppilaitoksen erityisen tuen opiskelijan ohjaus- ja tukiprosessin kehittämisessä. Opettajien kokemusta hyödyntämällä voidaan prosessin kehittämisessä huomioida heidän vahva ammatillinen kokemuksensa opiskelijan ohjaus- ja opetustyöstä sekä heidän näkemyksensä ammatillisen oppilaitoksen arjesta.