Last mile logistiikan tehostaminen LEAN-menetelmillä
Lehtinen, Max (2025)
Lehtinen, Max
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716503
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa last mile logistiikassa ilmenevät haasteet sekä tehostaa niitä lean menetelmillä. Lisäksi tarkasteltiin kaluston vaikutusta last mile logistiikkaan. Tämän työn aihe on valittu sillä perusteella, että last mile aiheuttaa isoimman osan kuljetuksen kustannuksista, ja yrityksillä on iso tarve tehostaa last mile logistiikkaa.
Työ on laadullinen tutkimus, jossa menetelminä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijahaastattelua. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty kirjallisuus sisältää alan asiantuntijoiden kirjoittamia teoksia tai tutkimuksia. Kirjallisuuskatsauksesta saatuja tietoja on syvennetty haastattelulla, jossa haastateltiin Posti Kuljetus Oy:n yhtä kuljetussuunnittelijaa ja yhtä ajojärjestelyn esihenkilöä.
Tutkimuksessa havaittiin haasteiksi kuljetuksen suunnittelu, joka ilmeni siitä, miten poikkeukset vaikeuttavat suunnittelua. Runkokuljetuksen myöhästymisen myötä joitain lähetyksiä ei ole suunnitelman mukaisesti jakelussa ja asiakkailla esiintyvät poikkeavuudet voivat johtaa rahdin vääräaikaiseen toimittamiseen. Kalusto vaikuttaa logistiikkaan myös haasteena, sillä kaikkiin paikkoihin ei pääse jokaisella yhdistelmä- tai ajoneuvotyypillä. Lisäksi kuormatilan tyyppi vaikuttaa siihen, millaista rahtia voidaan kuljettaa. Tämä rajoittaa mitä rahtia voidaan kuljettaa samassa kuormatilassa. Urbaanissa jakelussa erityishaasteena havaittiin purkupaikkojen vähyys ja etäisyys vastaanottajaan. Ruuhkat aiheuttavat myös hitautta jakeluun, vaikka etäisyys asiakkaiden välissä ei olisikaan iso. Syrjäseutujakelussa pitkät etäisyydet hidastavat jakelua ja huono tieinfrastruktuuri rajoittaa, millä ajoneuvolla päästään asiakkaan luo ja myös, millaisissa olosuhteissa niillä voi liikkua turvallisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että last mile logistiikassa lean menetelmiä käytetään toistaiseksi vähän, mutta periaatteet ovat vahvasti läsnä yrityksien toiminnassa. The purpose of this research was to identify the challenges in last mile logistics and improve them with lean methods. Additionally, the impacts of equipment on last mile logistics were observed. The topic of this research was chosen because last mile logistics form a substantial portion of the total transportation costs, and the companies have a substantial need to improve last mile logistics.
The research was qualitative, and the methods used were literature review and expert interview. The literature for the review was research articles and books written by industry experts. The findings from the literature review were given more depth with the expert interviews where two logistics experts from Posti Kuljetus Oy were interviewed.
In the research the challenges identified where transportation planning, where irregularities made planning difficult. Linehaul delays caused some freight to miss their planned delivery schedules and receivers may have abnormal conditions for deliveries that may lead to badly timed deliveries. The transportation equipment was an identified challenge, and it has a significant impact on last mile logistics. Vehicle types may restrict where it can be driven. Additionally, vehicle body type restricts what kinds of goods can be carried in it. Certain goods might not be able to be loaded in the same compartment. In urban deliveries there was a special challenge in finding unloading spots that were a reasonable distance away from the receiver. In addition to that traffic creates a challenge for city logistics when transition from one location to another might take a lot of time despite short distances. On the contrary, in rural distribution it was the distances that created a big challenge. Additionally, road conditions were shown to restrict some vehicles from certain roads. It was observed in the research that in last mile logistics the lean methods were not yet very prevalent, but the principles were heavily introduced in the industry.
Työ on laadullinen tutkimus, jossa menetelminä on käytetty kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijahaastattelua. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty kirjallisuus sisältää alan asiantuntijoiden kirjoittamia teoksia tai tutkimuksia. Kirjallisuuskatsauksesta saatuja tietoja on syvennetty haastattelulla, jossa haastateltiin Posti Kuljetus Oy:n yhtä kuljetussuunnittelijaa ja yhtä ajojärjestelyn esihenkilöä.
Tutkimuksessa havaittiin haasteiksi kuljetuksen suunnittelu, joka ilmeni siitä, miten poikkeukset vaikeuttavat suunnittelua. Runkokuljetuksen myöhästymisen myötä joitain lähetyksiä ei ole suunnitelman mukaisesti jakelussa ja asiakkailla esiintyvät poikkeavuudet voivat johtaa rahdin vääräaikaiseen toimittamiseen. Kalusto vaikuttaa logistiikkaan myös haasteena, sillä kaikkiin paikkoihin ei pääse jokaisella yhdistelmä- tai ajoneuvotyypillä. Lisäksi kuormatilan tyyppi vaikuttaa siihen, millaista rahtia voidaan kuljettaa. Tämä rajoittaa mitä rahtia voidaan kuljettaa samassa kuormatilassa. Urbaanissa jakelussa erityishaasteena havaittiin purkupaikkojen vähyys ja etäisyys vastaanottajaan. Ruuhkat aiheuttavat myös hitautta jakeluun, vaikka etäisyys asiakkaiden välissä ei olisikaan iso. Syrjäseutujakelussa pitkät etäisyydet hidastavat jakelua ja huono tieinfrastruktuuri rajoittaa, millä ajoneuvolla päästään asiakkaan luo ja myös, millaisissa olosuhteissa niillä voi liikkua turvallisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että last mile logistiikassa lean menetelmiä käytetään toistaiseksi vähän, mutta periaatteet ovat vahvasti läsnä yrityksien toiminnassa.
The research was qualitative, and the methods used were literature review and expert interview. The literature for the review was research articles and books written by industry experts. The findings from the literature review were given more depth with the expert interviews where two logistics experts from Posti Kuljetus Oy were interviewed.
In the research the challenges identified where transportation planning, where irregularities made planning difficult. Linehaul delays caused some freight to miss their planned delivery schedules and receivers may have abnormal conditions for deliveries that may lead to badly timed deliveries. The transportation equipment was an identified challenge, and it has a significant impact on last mile logistics. Vehicle types may restrict where it can be driven. Additionally, vehicle body type restricts what kinds of goods can be carried in it. Certain goods might not be able to be loaded in the same compartment. In urban deliveries there was a special challenge in finding unloading spots that were a reasonable distance away from the receiver. In addition to that traffic creates a challenge for city logistics when transition from one location to another might take a lot of time despite short distances. On the contrary, in rural distribution it was the distances that created a big challenge. Additionally, road conditions were shown to restrict some vehicles from certain roads. It was observed in the research that in last mile logistics the lean methods were not yet very prevalent, but the principles were heavily introduced in the industry.