Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Päällysrakennetyyppien vaikutus kunnossapitotöihin ja kunnossapitokustannuksiin Tampereen Ratikalla

Vattulainen, Eetu Aleksi (2025)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.742Mt)
Lataukset: 


Vattulainen, Eetu Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616341
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on päivittää tilaajalle tietoa, miten Tampereen raitiotien päällysrakenteet vaikuttavat kunnossapitotoimenpiteisiin sekä kunnossapitokustannuksiin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kunnossapitosuunnitelmien tekemiseen sekä uusien rataosuuksien elinkaarikustannuslaskentaan. Työn tilaajana toimii YIT Road Oy.
Työ on tehty tilaajan aineistoa hyödyntäen. Aineistosta on luotu työn perusta, jonka avulla on luotu haastattelukysymykset. Haastatteluista on saatu selville kustannuslaskentaan tarvittavat tiedot. Näiden perusteella lopullinen teksti on kirjoitettu ja laskettu päällysrakenteiden kunnossapidon kustannukset.
Suljetut päällysrakenteet ovat keskenään samankaltaisia kunnossapitää ja niiden kustannukset ovat lähellä toisiaan. Avoimet päällysrakenteet taas eroavat kunnossapitotoimenpiteiltään keskenään hyvin paljon ja kustannuserot ovat suuria näiden välillä.
Kesäisin Tampereen raitiotien kallein kunnossapidettävä päällysrakennetyyppi on nurmirata. Kuitenkin koko vuoden kustannusta laskettaessa nurmirata on kolmanneksi kallein, sillä suljettujen päällysrakenteiden talvihoito on kustannuksiltaan selvästi nurmirataa kalliimpaa. Eriytetyn kaistan kunnossapito on kalleinta ja sekaliikennekaistan kunnossapito toiseksi kalleinta. Sepelirata on halvin kunnossapitää ympäri vuoden.
Päällysrakenne vaikuttaa merkittävästi tehtäviin kunnossapidon toimenpiteisiin. Nurmiradan ja sepeliradan toimenpiteet eroavat keskenään paljon, minkä lisäksi näiden toimenpiteet eroavat myös suljettujen päällysrakenteiden toimenpiteistä. Suljetuilla päällysrakenteilla kunnossapitotoimenpiteet ovat taas keskenään hyvin samankaltaisia.
Avoimien ja suljettujen päällysrakenteiden välillä on selkeitä eroja toimenpiteissä. Myös kalustonkäyttömahdollisuudet ovat erilaisia avoimen ja suljetun päällysrakenteen kesken. Päällysrakenne määrittää millaisia kunnossapitotoimenpiteitä on suoritettava ja se määrittää myös millaisella kalustolla toimenpide on tehtävissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste