Etelä-Savon ammattiopiston tie kohti kestävää maatalousalan koulutusta
Romppanen, Tuula (2025)
Romppanen, Tuula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716573
Tiivistelmä
Kestävän kehityksen historia on alkanut 1930-luvulta, kun ihmiset ovat alkaneet herätä ympäristön tilasta aiheutuneisiin ongelmiin. Kestävän kehityksen työ on siirtynyt myös oppilaitoksiin, joissa on alettu rakentamaan järjestelmällistä oppilaitosten sertifiointia. Tätä taustaa vasten Etelä-Savon ammattiopisto eli Esedu on lähtenyt suunnittelemaan kestävyystoimia ja sertifioimaan toimipisteitään. Opinnäyte tehtiin tilaustyönä selvittämään oppilaitoksen maatalousalan koulutuksen toimia kestävän tulevaisuuden sertifikaattia varten.
Opinnäyte toteutettiin kehittämistyönä, jonka aikana kirjoitettiin itsearviointi ja kehittämissuunnitelma maatalousalan koulutukselle oppilaitosten kestävän tulevaisuuden sertifikaatin hakemista varten. Opinnäytteen aikana toteutettiin kyselytutkimus luonnonvara-alan perustutkintoa opiskeleville opiskelijoille, toimipisteen tukipalveluhenkilöille ja kansainvälisille yhteistyöoppilaitoksille. Tutkimuksessa selvennettiin opiskelijoille kestävän kehityksen neljää eri näkökulmaa ja kysyttiin, mitä koulussa on opetettu kestävyystaitoihin liittyen ja selvitettiin tyytyväisyyttä oppilaitoksen kestävän kehityksen toimiin. Viimeisenä kysyttiin oman ammattialan uusia kestävän kehityksen käytäntöjä kehittämissuunnitelmaa varten. Tukipalveluhenkilöiden kyselyssä keskityttiin oman toimenkuvan kestävän tulevaisuuden nykytilaan ja kehittämisehdotuksiin. Kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kyselyssä selvitettiin hyviä käytänteitä kestävän tulevaisuuden toimista ja uusien pedagogisten menetelmien käytöstä opetuksessa.
Tulokset kyselyistä jäivät pieniksi tukipalveluhenkilöiden osalta vastausten vähäisyyden vuoksi, joten niitä ei analysoitu opinnäytteen tuloksiin. Kansainvälisten kumppaneiden vastausprosentti oli myös heikko, mutta saaduista vastauksista saatiin hyödynnettävää tietoa sekä kestävän tulevaisuuden käytänteisiin että uusiin pedagogisiin menetelmiin. Opiskelijoiden kyselyistä saatiin analysoitavaa tietoa. Johtopäätöksenä kyselyistä voidaan vetää se, että kestävyysasioihin ja nimenomaan kestävän tulevaisuuden eri näkökulmiin on hyvä kiinnittää jatkossa huomiota.
Opinnäyte toteutettiin kehittämistyönä, jonka aikana kirjoitettiin itsearviointi ja kehittämissuunnitelma maatalousalan koulutukselle oppilaitosten kestävän tulevaisuuden sertifikaatin hakemista varten. Opinnäytteen aikana toteutettiin kyselytutkimus luonnonvara-alan perustutkintoa opiskeleville opiskelijoille, toimipisteen tukipalveluhenkilöille ja kansainvälisille yhteistyöoppilaitoksille. Tutkimuksessa selvennettiin opiskelijoille kestävän kehityksen neljää eri näkökulmaa ja kysyttiin, mitä koulussa on opetettu kestävyystaitoihin liittyen ja selvitettiin tyytyväisyyttä oppilaitoksen kestävän kehityksen toimiin. Viimeisenä kysyttiin oman ammattialan uusia kestävän kehityksen käytäntöjä kehittämissuunnitelmaa varten. Tukipalveluhenkilöiden kyselyssä keskityttiin oman toimenkuvan kestävän tulevaisuuden nykytilaan ja kehittämisehdotuksiin. Kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kyselyssä selvitettiin hyviä käytänteitä kestävän tulevaisuuden toimista ja uusien pedagogisten menetelmien käytöstä opetuksessa.
Tulokset kyselyistä jäivät pieniksi tukipalveluhenkilöiden osalta vastausten vähäisyyden vuoksi, joten niitä ei analysoitu opinnäytteen tuloksiin. Kansainvälisten kumppaneiden vastausprosentti oli myös heikko, mutta saaduista vastauksista saatiin hyödynnettävää tietoa sekä kestävän tulevaisuuden käytänteisiin että uusiin pedagogisiin menetelmiin. Opiskelijoiden kyselyistä saatiin analysoitavaa tietoa. Johtopäätöksenä kyselyistä voidaan vetää se, että kestävyysasioihin ja nimenomaan kestävän tulevaisuuden eri näkökulmiin on hyvä kiinnittää jatkossa huomiota.