Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasorganisaation tarve työterveysyhteistyön lähtökohtana

Hartikainen, Kirsi (2025)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Kirsi.pdf (1.509Mt)
Lataukset: 


Hartikainen, Kirsi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616245
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin työterveyshoitajien näkemystä asiakasorganisaation tarpeesta käsitteenä, sen kartoituksesta ja kehittämisestä työterveysyhteistyön aloitusvaiheessa. Asiakasorganisaation tarve on yhteistyön perusta, mutta usein vaikeasti määriteltävä. Työterveyshoitajilla on keskeinen rooli tarpeen kartoituksessa ja tarpeisiin vastaamisessa kehittäessään yhteistyötä asiakasorganisaatioiden ja moniammatillisen tiimin kanssa. Työelämän muuttuessa työterveyshuoltopalveluilta odotetaan yhä yksilöllisempiä, vaikuttavampia ja ennakoivampia toimia. Juuri nyt on asiakkaan tarpeista lähtevän työterveysyhteistyön kehittämisen aika.

Tutkimus toteutettiin laadullisena ekstensiivisenä tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla ja vapaamuotoisella havainnointipäiväkirjalla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Asiakasorganisaation tarve määriteltiin perustuvan nykyisen toimintaympäristön laaja-alaiseen tuntemukseen ja yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Tarve nähtiin aktiivisena ja tavoitteellisena ja yhteistyönä, molempien osapuolten valmistuessa tarpeiden tunnistamiseen. Työterveysyhteistyön nähtiin rakentuvan aidosta halusta ymmärtää asiakasorganisaation toimintaa ja kehittää yhteistyötä sen pohjalta. Tulokset tukevat työterveyshuoltoa ohjaavien hyvien käytäntöjen mukaisia toimia käytettävän suunnitelmallisessa yhteistyössä. Asiakasorganisaation tarpeen koettiin olevan myös ennaltaehkäisevään toimintaan panostamista, jonka avulla saavutettaisiin vaikuttavuutta pidemmällä aikavälillä. Työterveyshoitajat kokivat kehittämistarpeen oman työnkuvansa ja roolinsa osalta. Kehittämiskohteiksi nousivat myös työterveyshuollon sisäiset yhtenäiset toimintamallit sekä viestintä, osaamisen kehittäminen ja perehdytys myös asiakasorganisaation kanssa. Työterveysyhteistyön aloitusvaiheessa tulisi huomioida lisää työpaikan strategisia linjauksia, voimavaroja, työkykyisyyden ja muuttuvan työelämän tarpeita organisaatiokohtaisesti työterveysyhteistyön vaikuttavuuden vahvistamiseksi.

Opinnäytetyön tuloksien pohjalta muodostettuja kehitysehdotuksia prosessimallinuksineen ja tukimateriaalia työterveyshoitajan työhön voidaan hyödyntää työterveysyhteistyön aloitusvaiheessa asiakkaan tarvetta kartoittaessa tai työterveysyhteistyötä kehittäessä. Saatuja toimintoja voi hyödyntää myös osana laatutyöskentelyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste