Ystävyyssuhteiden haasteet ja niiden tukeminen autismikirjolla
Uusitalo, Janita; Honkanen, Siiri (2025)
Uusitalo, Janita
Honkanen, Siiri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616258
Tiivistelmä
Ystävyyssuhteet ovat tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Autismikirjon henkilöillä esiintyy neurotyypillisiä enemmän haasteita kommunikaatiossa ja vaikeuksia luoda vastavuoroisia ystävyyssuhteita, mikä johtaa yksinäisyyteen ja siihen liittyviin haasteisiin. Opinnäytetyössä syvennytään autismikirjon henkilöiden ystävyys suhteisiin toimintaterapeuttisesta näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli lisätä toimintaterapeuttien tietämystä ystävyyssuhteiden haasteista autismikirjon henkilöillä, sekä valmiutta työskennellä autismikirjon asiakkaan kanssa tukien ystävyyssuhteiden luomista. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto kerättiin ERIC-, CINAHL-, ja Pro Quest- tietokannoista, sekä Janet Finnan kansainvälisten artikkeleiden tietokannasta. Aineiston valintaan vaikuttivat tutkimuskysymykset sekä aineiston valinnalle asetetut sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Lopulliseen tutkimukseen valikoitui viisi artikkelia, jotka analysoitiin laadullisin analyysimenetelmin. Tuloksia pyrittiin yhdistämään toimintaterapian viitekehykseen transaktionaalisen toiminnan mallin avulla. Lopputuloksena saatiin koostettua tietoa autismikirjon ystävyyssuhteiden haasteista sekä ystävyyttä edistävistä tekijöistä. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kävi ilmi, että autismikirjon ystävyyssuhteita haastavat eniten asiakkaan sisäiset tekijät, sosiaalinen ympäristö, sosiokulttuuriset tekijät, tehtävään liittyvät tekijät, sekä geopoliittiset ja tilannesidonnaiset elementit. Ystävyyttä edistävät tekijät liittyivät interventiomenetelmiin, ympäristön mukauttamiseen, yhteisten mielenkiinnon kohteiden huomioimiseen ja henkiseen tukeen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että autismikirjon henkilöillä esiintyy haasteita määritellä ystävyyttä, ja he tarvitsevat enemmän tukea ystävyyssuhteiden luomisessa kuin neurotyypilliset. Toimintaterapeutit voivat kehittää interventioita, jotka tukevat taitotasoisesti sosiaalisten taitojen opettelua, ja ystävien hankkimista. Myös lähipiirin tuki on merkittävä ystävyyssuhteiden kehitystä tukeva tekijä.