Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly Godot-pelimoottorilla

Hakatie, Joonas (2025)

Avaa tiedosto
Hakatie_Joonas.pdf (2.245Mt)
Lataukset: 


Hakatie, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tekoälyn hyödyntäminen Godot-pelimoottorissa. Tavoitteena oli tutkia, miten tekoälyä ja siihen liittyviä algoritmeja voidaan soveltaa pelikehityksessä, erityisesti Godot-pelimoottorin tarjoamassa ympäristössä. Työn osana kehitettiin demonstraatiosovellus, jossa tarkasteltiin, kuinka pelihahmon ohjaaminen onnistuu hyötypohjaista tekoälytekniikkaa hyödyntäen.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi, mitä tekoäly on ja mitä sillä tarkoitetaan pelikehityksen kontekstissa. Tämän jälkeen tarkasteltiin yleisimpiä tekoälyalgoritmeja sekä niiden soveltuvuutta peleihin. Lopuksi perehdyttiin Godot-pelimoottorin ominaisuuksiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tekoälyn toteuttamisessa.

Käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin hyötypohjainen tekoälyratkaisu Godot-pelimoottorilla. Ratkaisun toimintaa testattiin demopelissä, jossa tekoäly ohjasi pelihahmon käyttäytymistä valittujen hyötyarvojen perusteella.

Työn aikana havaittiin, että hyötypohjainen tekoäly soveltuu hyvin Godot-pelimoottoriin ja toimii odotusten mukaisesti. Toteutus osoitti, että myös ilman valmiita tekoälytyökaluja on mahdollista rakentaa toimiva järjestelmä, joka tarjoaa monipuolista ja reaktiivista pelihahmon käyttäytymistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste