Tekoäly Godot-pelimoottorilla
Hakatie, Joonas (2025)
Hakatie, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tekoälyn hyödyntäminen Godot-pelimoottorissa. Tavoitteena oli tutkia, miten tekoälyä ja siihen liittyviä algoritmeja voidaan soveltaa pelikehityksessä, erityisesti Godot-pelimoottorin tarjoamassa ympäristössä. Työn osana kehitettiin demonstraatiosovellus, jossa tarkasteltiin, kuinka pelihahmon ohjaaminen onnistuu hyötypohjaista tekoälytekniikkaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi, mitä tekoäly on ja mitä sillä tarkoitetaan pelikehityksen kontekstissa. Tämän jälkeen tarkasteltiin yleisimpiä tekoälyalgoritmeja sekä niiden soveltuvuutta peleihin. Lopuksi perehdyttiin Godot-pelimoottorin ominaisuuksiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tekoälyn toteuttamisessa.
Käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin hyötypohjainen tekoälyratkaisu Godot-pelimoottorilla. Ratkaisun toimintaa testattiin demopelissä, jossa tekoäly ohjasi pelihahmon käyttäytymistä valittujen hyötyarvojen perusteella.
Työn aikana havaittiin, että hyötypohjainen tekoäly soveltuu hyvin Godot-pelimoottoriin ja toimii odotusten mukaisesti. Toteutus osoitti, että myös ilman valmiita tekoälytyökaluja on mahdollista rakentaa toimiva järjestelmä, joka tarjoaa monipuolista ja reaktiivista pelihahmon käyttäytymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi, mitä tekoäly on ja mitä sillä tarkoitetaan pelikehityksen kontekstissa. Tämän jälkeen tarkasteltiin yleisimpiä tekoälyalgoritmeja sekä niiden soveltuvuutta peleihin. Lopuksi perehdyttiin Godot-pelimoottorin ominaisuuksiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tekoälyn toteuttamisessa.
Käytännön osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin hyötypohjainen tekoälyratkaisu Godot-pelimoottorilla. Ratkaisun toimintaa testattiin demopelissä, jossa tekoäly ohjasi pelihahmon käyttäytymistä valittujen hyötyarvojen perusteella.
Työn aikana havaittiin, että hyötypohjainen tekoäly soveltuu hyvin Godot-pelimoottoriin ja toimii odotusten mukaisesti. Toteutus osoitti, että myös ilman valmiita tekoälytyökaluja on mahdollista rakentaa toimiva järjestelmä, joka tarjoaa monipuolista ja reaktiivista pelihahmon käyttäytymistä.