Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutus rekrytointiin

Henttinen, Saara (2025)

Avaa tiedosto
Henttinen_Saara.pdf (963.6Kt)
Lataukset: 


Henttinen, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616425
Tiivistelmä
Suomessa viime vuosina ajankohtainen keskustelunaihe on ollut työvoiman saatavuusongelmat. Samalla kun työttömien työnhakijoiden määrä on kasvanut, yritykset raportoivat haasteista löytää sopivia työntekijöitä. Työvoiman saatavuusongelmat johtuvatkin usein siitä, että työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Digitalisaation myötä rekrytointi on muuttunut, eikä enää riitä pelkkä työpaikkailmoitusten julkaisu perinteisillä työnhakusivustoilla, kun kilpaillaan parhaista osaajista.

Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kahdella sosiaalisen median alustalla (Facebook ja Instagram) toteutetun markkinoinnin vaikutusta rekrytointiin. Tutkimus toteutettiin analysoimalla tilastotietoa hakijamääristä jo toteutetuissa rekrytoinneissa sekä vertaamalla hakijamääriä markkinointidataan. Opinnäytetyö oli vertaileva tapaustutkimus, ja se tehtiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Tarve tutkimukselle syntyi, kun toimeksiantajayrityksessä havaittiin vaihtelevuutta työpaikkailmoitusten perusteella saapuvien hakemusten määrässä ja laadussa. Raportissa ei mainita toimeksiantajayrityksen nimeä anonymiteetin säilyttämiseksi, eikä tutkittavaa aineistoa avata yksityiskohtaisesti raportin julkisuuden vuoksi. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, ja tutkimusote oli selittävä.

Tutkimustuloksena todettiin, että toimeksiantajayrityksen toteuttama rekrytointimarkkinointi sosiaalisen median alustoilla vaikutti positiivisesti onnistuneeseen rekrytointiin. Rekrytoinnit, joita oli mainostettu Facebookissa ja/tai Instagramissa, tuottivat enemmän hakijoita kuin rekrytointi, jota ei oltu markkinoitu lainkaan sosiaalisen median alustoilla.

Lisäksi havainnoimalla muiden finanssialalla toimivien yritysten sosiaalisen median rekrytointimainoksia todettiin toimeksiantajayrityksen mainosten olevan visuaalisilta elementeiltään samankaltaisia kuin muiden samalla alalla toimivien yritysten mainokset. Havainnoinnin tuloksena pystyttiin poissulkemaan, että toimeksiantajayrityksen mainokset olisivat olleet sisällöltään niin poikkeavia ja huomiota herättäviä, että ne olisivat sen takia vaikuttaneet rekrytointiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste