Toimiminen viihdekonsertin kapellimestarina : helppo homma vai ihan oikeaa työtä?
Kiiski, Ako (2025)
Kiiski, Ako
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616475
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin kapellimestarina toimimista orkesterin viihdekonserttikonseptissa. Tutkimukseni perustui musiikkialalla eri positioissa toimivien ammatilaisten haastatteluihin, sekä omaan työkokemukseeni pohjaavaan pohdintaan. Tieteellisiä julkaisuita aiheesta ei ole juurikaan kirjoitettu.
Opinnäytetyötäni varten haastateltiin yhdeksää oman alansa huippuammattilaista: kapellimestareita, muusikoita, intendenttejä sekä äänitekniikan ammattilaisia. Haastatteluiden avulla tutkittiin, minkälaisina työtilanteina viihdekonsertit koetaan, minkälaisia taitoja viihdekonsertin kapellimestarilta vaaditaan ja mitkä ominaisuudet tekevät hyvän kapellimestarin.
Samalla tutkittiin myös viihdekonsertteihin asennoitumista. Viihdekonsertteja on usein pidetty esittäjilleen helpompina ja taiteellisesti vähemmän haastavina konsertteina kuin taidemusiikkikonsertit.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että viihdekonsertin kapellimestarina toimiminen on erittäin monipuolinen, vaativa ja haasteellinen työtilanne, johon maassamme ei ole tällä hetkellä riittävästi ammattitaitoisia tekijöitä. Opinnäytetyöni kautta saatiin selville myös, että viihdekonserttien taiteellinen taso on nykyisin erittäin korkea. Tästä johtuen sekä konserttiyleisö, esiintyjät ja järjestävät tahot arvostavat laadukkaita viihdekonsertteja.
Opinnäytetyötäni varten haastateltiin yhdeksää oman alansa huippuammattilaista: kapellimestareita, muusikoita, intendenttejä sekä äänitekniikan ammattilaisia. Haastatteluiden avulla tutkittiin, minkälaisina työtilanteina viihdekonsertit koetaan, minkälaisia taitoja viihdekonsertin kapellimestarilta vaaditaan ja mitkä ominaisuudet tekevät hyvän kapellimestarin.
Samalla tutkittiin myös viihdekonsertteihin asennoitumista. Viihdekonsertteja on usein pidetty esittäjilleen helpompina ja taiteellisesti vähemmän haastavina konsertteina kuin taidemusiikkikonsertit.
Haastatteluiden tulokset osoittivat, että viihdekonsertin kapellimestarina toimiminen on erittäin monipuolinen, vaativa ja haasteellinen työtilanne, johon maassamme ei ole tällä hetkellä riittävästi ammattitaitoisia tekijöitä. Opinnäytetyöni kautta saatiin selville myös, että viihdekonserttien taiteellinen taso on nykyisin erittäin korkea. Tästä johtuen sekä konserttiyleisö, esiintyjät ja järjestävät tahot arvostavat laadukkaita viihdekonsertteja.