Färgers inverkan på logotyper : en enkätstudie om konsumenters reaktioner på färgval i logotyper
Huldin, Emma (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616384
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov undersöker färgers inverkan på logotyper och hur de påverkar människors känslor, uppfattningar och åsikter. Färger och deras olika nyanser påverkar människors beteende och sinnestillstånd på olika sätt. Vilket gör att det kan vara nyttigt att förstå hur färger påverkar konsumenter i logotypsdesignande. Syftet med undersökningen är att undersöka färgers betydelse i logotyper och huruvida färgpsykologi studier stämmer i logotyper. För att undvika tidigare associationer används en fiktiv logotyp utan koppling till befintliga varumärken. Logotypen presenteras i fem olika färger och enkäten undersöker faktorer som trovärdighet, köpvillighet, känslomässig respons och branschtillhörighet. Genom en fördjupad analys i tidigare forskningar av färgpsykologi och av en enkätundersökning har denna studie besvarat undersökningsfrågan om hur färger påverkar uppfattningen av en logotyp. Undersökningen tar inte hänsyn till och analyserar inte kulturella skillnader i färgpsykologiska tolkningar. Dessutom ligger fokuset enbart på logotyper med en enda dominerande färg, vilket innebär att flerfärgade logotyper och komplexa interaktioner inte kommer inkluderas i analysen. Resultaten belyser färgers betydelse i logotyper och hur de kan direkt påverka konsumenter. Studien belyser hur färger kan påverka konsumenters första intryck och känslor av tillit. Hur de kan påverka och ändra logotypens uppfattning till oseriös eller mindre tilltalande i stället för de önskvärda resultaten. Dessa insikter kan vara till stor nytta för företag, marknadsförare och grafiska formgivare som vill skapa visuellt såsom psykologiskt starka och genomtänkta varumärkesidentiteter.