Tekoäly vai perinteinen case-opetus? : kyselyn laatiminen Käden ja kyynärvarren rasitussairauksien Käypä hoito -suosituksen oppimisympäristöjen vertailututkimukseen
Rintamäki, Elina (2025)
Rintamäki, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716530
Tiivistelmä
Kliininen päättely on yksi vaativimmista ja vaikeimmista terveydenhuoltoalan opiskelijoille opetettavista taidoista. Kliinisen päättelyn opettamiseen on viime aikoina käytetty enenevissä määrin myös oppimispelejä. Suomessa on kehitetty uusi tekoälyn kielimalliin ja RAG (Retrieval-Augmented Generation) pohjautuva oppimispeli, joka on tarkoitettu kliinisen päättelyn oppimisen tukemiseen sekä potilaskohtaamisten harjoitteluun. Pelin ensimmäisessä versiossa pilotoidaan Käden ja kyynärvarren rasitussairauksien Käypä hoito –suosituksen mukaista potilaan arviointia ja hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähköiset kyselylomakkeet Oulun yliopiston ja LessonLab Oy:n tutkimusprojektiin, jossa verrattiin kahden eri oppimisympäristön vaikutusta opiskelijoiden Käden ja kyynärvarren rasitussairauksien Käypä hoito -suosituksen mukaiseen osaamiseen. Projektissa verrattavat oppimisympäristöt olivat oppimispeli ja perinteinen case based -oppiminen. Kyselyllä pyrittiin tuottamaan tietoa myös opiskelijoiden kokemuksesta oppimisympäristön vaikutuksesta opiskeluun motivoitumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että laaditun kyselyn avulla saadaan kerättyä tietoa, jota voidaan hyödyntää oppimispelin kehittämisessä.
Kyselylomakkeet sisälsivät alkukyselyn, johon osallistujat vastasivat ennen interventiota sekä loppukyselyn, johon vastattiin välittömästi intervention jälkeen. Kyselyt koostuivat esitiedoista, kliinisen päättelyn -kysymyksistä, Toiminnan muutosta ohjaavat tekijät -kyselyistä sekä oppimisympäristön ja pelin arviointi-kysymyksistä. Kyselyn reliabiliteetista voidaan sanoa, että kysely tehtiin luotettavasti, mutta varsinaista kyselyn reliabiliteettia ei voida valitettavasti arvioida.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähköiset kyselylomakkeet Oulun yliopiston ja LessonLab Oy:n tutkimusprojektiin, jossa verrattiin kahden eri oppimisympäristön vaikutusta opiskelijoiden Käden ja kyynärvarren rasitussairauksien Käypä hoito -suosituksen mukaiseen osaamiseen. Projektissa verrattavat oppimisympäristöt olivat oppimispeli ja perinteinen case based -oppiminen. Kyselyllä pyrittiin tuottamaan tietoa myös opiskelijoiden kokemuksesta oppimisympäristön vaikutuksesta opiskeluun motivoitumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että laaditun kyselyn avulla saadaan kerättyä tietoa, jota voidaan hyödyntää oppimispelin kehittämisessä.
Kyselylomakkeet sisälsivät alkukyselyn, johon osallistujat vastasivat ennen interventiota sekä loppukyselyn, johon vastattiin välittömästi intervention jälkeen. Kyselyt koostuivat esitiedoista, kliinisen päättelyn -kysymyksistä, Toiminnan muutosta ohjaavat tekijät -kyselyistä sekä oppimisympäristön ja pelin arviointi-kysymyksistä. Kyselyn reliabiliteetista voidaan sanoa, että kysely tehtiin luotettavasti, mutta varsinaista kyselyn reliabiliteettia ei voida valitettavasti arvioida.