Kuinka rakentaa onnistunut vaikuttajayhteistyö Instagramissa fitnessvaikuttaja-yrittäjille
Haapanen, Noora (2025)
Haapanen, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on, kuinka rakentaa onnistunut vaikuttajayhteistyö Instagramissa, keskittyen erityisesti fitnessvaikuttajiin ja heidän Instagram-alustalla tehtyihin yhteistöihin. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeät ohjeet, jotka auttavat fitnessvaikuttaja-yrittäjiä suunnittelemaan ja toteuttamaan onnistuneita vaikuttajayhteistöitä eri yritysten ja brändien kanssa.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään työn tavoitteet ja tutkimusmenetelmät. Teoreettinen viitekehys keskittyy erityisesti vaikuttajamarkkinointiin käsitteenä, sen trendeihin vuodelle 2024 sekä vaikuttajamarkkinoinnin eri muotoihin mm. affiliate-markkinointiin, kaupallisiin yhteistyöhön, PR-kampanjoihin ja brändilähettiläisyyteen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, keitä vaikuttajat ovat ja mikä on heidän roolinsa vaikuttajamarkkinoinnissa.
Instagram nousee kesiseksi sosiaalisen median kanavaksi fitnessvaikuttajien ja hyvinvointialan brändien yhteistyössä. Nostan yhden tunnetun fitnessvaikuttajan, Hanna Öbergin esille, koska hän on yksi tunnetuimmista fitnessvaikuttajista maailmalla. Opinnäytetyössä käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin käytännön toteutusta mm. oikean vaikuttaja löytämistä, yhteistyön suunnittelua ja briiffausta.
Lopuksi opinnäytetyössä käsitellään vaikuttajayhteistyön strategista suunnittelua, tavoitteiden asettamista, kohderyhmien määrittelyä ja tulosten arviointia. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja konkreettisia työkaluja fitnessvaikuttaja-yrittäjille, jotka haluavat hyödyntää Instagramia vaikuttajamarkkinoinnin välineenä ja kasvattaa brändilleen näkyvyyttä.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään työn tavoitteet ja tutkimusmenetelmät. Teoreettinen viitekehys keskittyy erityisesti vaikuttajamarkkinointiin käsitteenä, sen trendeihin vuodelle 2024 sekä vaikuttajamarkkinoinnin eri muotoihin mm. affiliate-markkinointiin, kaupallisiin yhteistyöhön, PR-kampanjoihin ja brändilähettiläisyyteen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, keitä vaikuttajat ovat ja mikä on heidän roolinsa vaikuttajamarkkinoinnissa.
Instagram nousee kesiseksi sosiaalisen median kanavaksi fitnessvaikuttajien ja hyvinvointialan brändien yhteistyössä. Nostan yhden tunnetun fitnessvaikuttajan, Hanna Öbergin esille, koska hän on yksi tunnetuimmista fitnessvaikuttajista maailmalla. Opinnäytetyössä käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin käytännön toteutusta mm. oikean vaikuttaja löytämistä, yhteistyön suunnittelua ja briiffausta.
Lopuksi opinnäytetyössä käsitellään vaikuttajayhteistyön strategista suunnittelua, tavoitteiden asettamista, kohderyhmien määrittelyä ja tulosten arviointia. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa ja konkreettisia työkaluja fitnessvaikuttaja-yrittäjille, jotka haluavat hyödyntää Instagramia vaikuttajamarkkinoinnin välineenä ja kasvattaa brändilleen näkyvyyttä.