Framtida användning av AR för automatisering i byggbranschen
Claesson, Samuel (2025)
Claesson, Samuel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616348
Tiivistelmä
Det här examensarbetet undersöker om hur Augmented Reality (AR) kan användas för att underlätta automatisering inom byggbranschen. AR innebär att digital information visas direkt i användarens verkliga miljö, till exempel genom glasögon eller mobila enheter. Tekniken används idag bland annat vid visualisering, planering och utbildning, men har också potential att förbättra arbetsflöden, minska fel och effektivisera kommunikationen mellan olika aktörer.
Syftet med studien är att ta reda på hur AR kan användas inom byggautomation, från tidig projektering till produktion och uppföljning samt att hitta både fördelar och hinder med denna. I arbetet har aktuell forskning, teknikutveckling och verkliga fallstudier samt en intervju med en byggnadskonsult använts som grund. Till exempel visar en fältundersökning från XYZ Reality hur AR användes för att tidigt upptäcka fel i ett tidigt skede i ett datacenterprojekt, vilket ledde senare till inbesparingar på över 1,5 miljoner dollar. vGIS-systemet (virtual Geographic Information System) fungerar som exempel på hur digitala modeller kan användas i verkliga miljöer i kommunal infrastruktur.
Arbetet tar också upp framtida möjligheter så som integration av AR med sensorer och AI för att skapa mer självlärande och självövervakande byggnadsmiljöer. Samtidigt diskuteras utmaningar som höga kostnader, behovet av teknisk kompetens och att det saknas tydliga standarder.
Slutsatsen är att AR kan bli ett kraftfullt verktyg i byggbranschens digitala utveckling, men för att tekniken ska lyckas i större skala krävs vidareutveckling, testning och förankring i praktiken.
Syftet med studien är att ta reda på hur AR kan användas inom byggautomation, från tidig projektering till produktion och uppföljning samt att hitta både fördelar och hinder med denna. I arbetet har aktuell forskning, teknikutveckling och verkliga fallstudier samt en intervju med en byggnadskonsult använts som grund. Till exempel visar en fältundersökning från XYZ Reality hur AR användes för att tidigt upptäcka fel i ett tidigt skede i ett datacenterprojekt, vilket ledde senare till inbesparingar på över 1,5 miljoner dollar. vGIS-systemet (virtual Geographic Information System) fungerar som exempel på hur digitala modeller kan användas i verkliga miljöer i kommunal infrastruktur.
Arbetet tar också upp framtida möjligheter så som integration av AR med sensorer och AI för att skapa mer självlärande och självövervakande byggnadsmiljöer. Samtidigt diskuteras utmaningar som höga kostnader, behovet av teknisk kompetens och att det saknas tydliga standarder.
Slutsatsen är att AR kan bli ett kraftfullt verktyg i byggbranschens digitala utveckling, men för att tekniken ska lyckas i större skala krävs vidareutveckling, testning och förankring i praktiken.