Uusi nimi, uusi aikakausi : naisten liigan brändiuudistus Auroraliigaksi
Vironen, Kaisu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka onnistuneesti naisten jääkiekon pääsarjan brändiuudistus Naisten Liigasta Auroraliigaksi on toteutunut. Työssä tarkasteltiin onnistumisia ja haasteita ensimmäisen kauden jälkeen, sekä pyrittiin tunnistamaan tulevaisuuden kehityskohteita.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidusti haastattelemalla Auroraliigan johtajaa, sekä analysoimalla sosiaalisen median dataa Meta Business Suite -työkalun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Auroraliigan brändiuudistus on onnistunut. Se on lisännyt sarjan kaupallista arvoa, laajentanut sen yleisökuntaa ja parantanut näkyvyyttä. Toisaalta uudistus on myös tuonut esiin haasteita erityisesti seurojen kyvykkyydessä vastata kasvaviin vaatimuksiin ja resurssitarpeisiin. Lisäksi taloudelliset realiteetit ovat asettaneet omat haasteensa.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa niin Auroraliigan toiminnan kehittämiseen kuin laajemminkin urheilubrändäyksen ja naisten urheilun kehittämiseen. Tulevaisuudessa tarvitaan jatkuvaa kehitystyötä, jotta kiinnostus sarjaa kohtaan ei ole pelkästään hetkellistä, vaan säilyy ja kasvaa entisestään.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidusti haastattelemalla Auroraliigan johtajaa, sekä analysoimalla sosiaalisen median dataa Meta Business Suite -työkalun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Auroraliigan brändiuudistus on onnistunut. Se on lisännyt sarjan kaupallista arvoa, laajentanut sen yleisökuntaa ja parantanut näkyvyyttä. Toisaalta uudistus on myös tuonut esiin haasteita erityisesti seurojen kyvykkyydessä vastata kasvaviin vaatimuksiin ja resurssitarpeisiin. Lisäksi taloudelliset realiteetit ovat asettaneet omat haasteensa.
Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta tietoa niin Auroraliigan toiminnan kehittämiseen kuin laajemminkin urheilubrändäyksen ja naisten urheilun kehittämiseen. Tulevaisuudessa tarvitaan jatkuvaa kehitystyötä, jotta kiinnostus sarjaa kohtaan ei ole pelkästään hetkellistä, vaan säilyy ja kasvaa entisestään.