Sosiaalisen median sisältöstrategia
Helén, Tiia (2025)
Helén, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sisältöstrategia suomalaiselle Isännöinti TVH -yritykselle tukemaan sosiaalisen median viestintää, asiakasvuorovaikutusta ja brändin näkyvyyttä. Strategian keskeinen tavoite on tuottaa konkreettinen ja helposti käyttöönotettava työkalu, jonka avulla yritys voi suunnitelmallisesti tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa ja aktivoivaa sisältöä erityisesti Instagramissa ja Facebookissa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat, miten rakentaa toimiva sisältöstrategia sosiaaliseen mediaan ja millainen sisältö aktivoi yrityksen kohdeyleisöä tehokkaimmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalisen median sisältömarkkinointia useasta näkökulmasta. Käsiteltäviä aiheita ovat sisältömarkkinoinnin merkitys ja tavoitteet, erilaiset sisältötyypit ja käytettävät kanavat, julkaisusuunnittelun tärkeys sekä säännöllinen sisällöntuotanto. Lisäksi perehdytään sisällön vaikuttavuuden mittaamiseen sekä jatkuvaan kehittämiseen. Toisena osana teoriaa käsitellään sisältöstrategian hyötyjä ja haasteita, kohderyhmän määrittelyä sekä asiakaspersoonien hyödyntämistä markkinoinnissa. Lisäksi esitellään toimeksiantajan yritys sekä yrityksen nykyisiä sosiaalisen median toimenpiteitä.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerätään teemahaastatteluilla, laadullisella kyselyllä sekä benchmarking-analyysillä, joiden avulla saadaan kattava kokonaiskuva sekä yrityksen sisäisistä näkemyksistä että kohderyhmän tarpeista. Aineiston analyysissä käytetään laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistetaan yleisöä puhuttelevat sisältöteemat ja -muodot.
Tutkimustulosten perusteella laaditaan sosiaalisen median sisältöstrategia, joka sisältää selkeästi määritellyt tavoitteet, kohderyhmää kuvaavat asiakaspersoonat, kanavakohtaiset sisältösuositukset sekä kvartaalikohtaisen sisältökalenterin.
Strategia toimii konkreettisena työkaluna, joka tukee yrityksen viestinnällisiä ja markkinoinnillisia tavoitteita pitkällä aikavälillä. Suosituksina esitetään strategian säännöllinen arviointi hyödyntäen sosiaalisen median analytiikkaa, sisäisen yhteistyön kehittäminen sisällöntuotannossa sekä erilaisten sisältötyyppien vaikuttavuuden jatkuva seuranta ja arviointi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalisen median sisältömarkkinointia useasta näkökulmasta. Käsiteltäviä aiheita ovat sisältömarkkinoinnin merkitys ja tavoitteet, erilaiset sisältötyypit ja käytettävät kanavat, julkaisusuunnittelun tärkeys sekä säännöllinen sisällöntuotanto. Lisäksi perehdytään sisällön vaikuttavuuden mittaamiseen sekä jatkuvaan kehittämiseen. Toisena osana teoriaa käsitellään sisältöstrategian hyötyjä ja haasteita, kohderyhmän määrittelyä sekä asiakaspersoonien hyödyntämistä markkinoinnissa. Lisäksi esitellään toimeksiantajan yritys sekä yrityksen nykyisiä sosiaalisen median toimenpiteitä.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerätään teemahaastatteluilla, laadullisella kyselyllä sekä benchmarking-analyysillä, joiden avulla saadaan kattava kokonaiskuva sekä yrityksen sisäisistä näkemyksistä että kohderyhmän tarpeista. Aineiston analyysissä käytetään laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla tunnistetaan yleisöä puhuttelevat sisältöteemat ja -muodot.
Tutkimustulosten perusteella laaditaan sosiaalisen median sisältöstrategia, joka sisältää selkeästi määritellyt tavoitteet, kohderyhmää kuvaavat asiakaspersoonat, kanavakohtaiset sisältösuositukset sekä kvartaalikohtaisen sisältökalenterin.
Strategia toimii konkreettisena työkaluna, joka tukee yrityksen viestinnällisiä ja markkinoinnillisia tavoitteita pitkällä aikavälillä. Suosituksina esitetään strategian säännöllinen arviointi hyödyntäen sosiaalisen median analytiikkaa, sisäisen yhteistyön kehittäminen sisällöntuotannossa sekä erilaisten sisältötyyppien vaikuttavuuden jatkuva seuranta ja arviointi.