Asiantuntijanäkökulma laajennetun yli 55-vuotiaille tarkoitetun muutosturvan koulutusoikeuden käyttöön Hämeen TE-toimistossa
Riipinen, Saara (2025)
Riipinen, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716576
Tiivistelmä
1.1.2025 alkaen työllisyyspalveluiden järjestämisvastuu siirtyi valtiolta kuntien muodostamille työllisyysalueille. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda TE-palveluiden osaamista osaksi kunnallista työllisyyden hoitoa tuomalla asiantuntijoiden näkökulmaa asiakasohjaustyöhön työllisyysalueiden uusien prosessien suunnittelun tueksi. Opinnäytetyön tilaajana on Hämeen TE-toimisto, jonka alueella asiakkaat olivat käyttäneet laajennettuun yli 55 vuotta täyttäneiden muutosturvaan kuuluvaa koulutusoikeuttaan vähän. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten lakisääteisen muutosturvakoulutuksen tarjoaminen toteutuu asiakasohjaustyössä Hämeen alueella ja millainen asiantuntijoiden kokemus on sen tarjoamisesta.
Opinnäytetyön tutkimustieto on kerätty Hämeen TE-toimiston muutosturvan henkilöasiakastyötä tekeviltä asiantuntijoilta sähköisellä Webropol-lomakkeella syksyllä 2024. Opinnäytetyössä on hyödynnetty 22 vastaajan tuloksia, ja tulokset keskittyvät löytämään muutosturvakoulutusoikeuden tarjoamiseen liittyvät tekijät ja niiden toteutumisen asiakasohjaustyössä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että koulutuksiin liittyvä prosessi koetaan liian monimutkaiseksi, hitaaksi ja prosessikeskeiseksi. Lisäksi asiantuntijat kokevat, ettei heillä ole tarpeeksi käytettävissään koulutusoikeuden arviointiin ja suunnitteluun tarvittavaa tietoa tai oikeanlaisia työkaluja. Myös asiakasohjaustyöhön kaivattiin syvempää osaamista. Tuloksista nähdään, että kyseinen asiakasryhmä on haastava ja tarvitsee lisämotivointia, ammattimaista neuvontaa sekä tukea valitakseen käyttää koulutusoikeuttaan. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että asiantuntijalla ja prosessin toimivuudella on kummallakin merkittävä rooli asiakkaan koulutusoikeiden käyttämisen valinnassa. Yhtenä ratkaisuna haasteisiin on keskittää osaaminen tietylle asiantuntijaryhmälle ja panostaa laadukkaaseen prosessijohtamiseen.
Opinnäytetyön aineiston keräämisen hetkellä laajennettua muutosturvaa on säädellyt laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012). Tämä laki on kumottu ja sen tilalle on tullut 1.1.2025 alkaen laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023).
Opinnäytetyön tutkimustieto on kerätty Hämeen TE-toimiston muutosturvan henkilöasiakastyötä tekeviltä asiantuntijoilta sähköisellä Webropol-lomakkeella syksyllä 2024. Opinnäytetyössä on hyödynnetty 22 vastaajan tuloksia, ja tulokset keskittyvät löytämään muutosturvakoulutusoikeuden tarjoamiseen liittyvät tekijät ja niiden toteutumisen asiakasohjaustyössä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että koulutuksiin liittyvä prosessi koetaan liian monimutkaiseksi, hitaaksi ja prosessikeskeiseksi. Lisäksi asiantuntijat kokevat, ettei heillä ole tarpeeksi käytettävissään koulutusoikeuden arviointiin ja suunnitteluun tarvittavaa tietoa tai oikeanlaisia työkaluja. Myös asiakasohjaustyöhön kaivattiin syvempää osaamista. Tuloksista nähdään, että kyseinen asiakasryhmä on haastava ja tarvitsee lisämotivointia, ammattimaista neuvontaa sekä tukea valitakseen käyttää koulutusoikeuttaan. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että asiantuntijalla ja prosessin toimivuudella on kummallakin merkittävä rooli asiakkaan koulutusoikeiden käyttämisen valinnassa. Yhtenä ratkaisuna haasteisiin on keskittää osaaminen tietylle asiantuntijaryhmälle ja panostaa laadukkaaseen prosessijohtamiseen.
Opinnäytetyön aineiston keräämisen hetkellä laajennettua muutosturvaa on säädellyt laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012). Tämä laki on kumottu ja sen tilalle on tullut 1.1.2025 alkaen laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023).