Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tietoperusteinen asiakaspalvelun seuranta ja optimointi

Rinne, Kalle (2025)

 
Avaa tiedosto
ARKISTOITAVA_Rinne_Kalle.pdf (719.5Kt)
Lataukset: 


Rinne, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tietoperustainen, visuaalinen ja reaaliaikainen raportointiratkaisu pankkiorganisaation erillisyksikön asiakaspal-velutiimin toiminnan seurantaan. Kehittämistyön tavoitteena oli tukea esihenki-lötyötä, lisätä tiedon läpinäkyvyyttä ja parantaa resurssien hallintaa hyödyntä-mällä Power BI -työkalua. Erityinen painopiste oli sisäisten tehtävien ja palvelu-tilanteiden näkyväksi tekemisessä tiedolla johtamisen tukena.
Kehittämistyö toteutettiin kehittämistutkimuksen viitekehyksessä. Aineistonke-ruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja kehityskeskusteluja asiakas-palvelutiimin jäsenten ja heidän esihenkilönsä kanssa. Haastatteluaineisto ana-lysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaattein ja analyysin tulosten pohjalta määriteltiin seurannan kannalta olennaiset tietosisällöt ja käyttäjäkohtaiset tar-peet. Näiden perusteella rakennettiin Power BI -raportti, jossa eri käyttäjäroolit huomioitiin omilla näkymillään.
Kehittämistyön tuloksena syntyi käytännönläheinen, automatisoitu ja visuaali-sesti selkeä raportointityökalu, joka kokoaa hajanaista tietoa eri järjestelmistä ja esittää sen reaaliaikaisesti. Raportin avulla voidaan seurata muun muassa pal-velutapahtumien määriä, tehtävätyyppejä ja kuormitusta, mikä helpottaa tiimin johtamista ja toiminnan kehittämistä. Työ osoitti, että kevyilläkin Business Intel-ligence -ratkaisuilla voidaan merkittävästi parantaa tiedolla johtamista ja orga-nisaation arjen hallintaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallistava kehittämisote, selkeä tietora-kenne ja käyttäjälähtöinen suunnittelu mahdollistivat ratkaisun, joka tukee asia-kaspalvelutiimin tarpeita ja toimii pohjana myös jatkokehitykselle. Raporttia voi-daan tulevaisuudessa laajentaa esimerkiksi chat- ja puheludatan yhdistämisellä tai uusien mittareiden kuten asiakaspalautteiden ja vasteaikojen lisäämisellä.
Asiasanat: tiedolla johtaminen, asiakaspalvelu, Power BI, raportointi
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste