Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lautapelien hyödyntäminen ADHD-lasten toimintaterapiassa

Pyykönen, Jasmin; Smeds, Lotta (2025)

Avaa tiedosto
Pyykonen_Smeds.pdf (330.8Kt)
Lataukset: 


Pyykönen, Jasmin
Smeds, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716638
Tiivistelmä
Lautapelit ovat osa toimintaterapeutin työvälineistöä. Tiedetään, että niitä hyödynnetään monin tavoin eri-ikäisten toimintaterapiassa. Opinnäytetyön avulla haluttiin ymmärtää lautapelien tehokkuutta toimintaterapian interventiomenetelmänä. Työn tavoitteena on luoda lautapelilistaus, jota etenkin vastavalmistunut toimintaterapeutti voi hyödyntää työssään.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastauksia tutkimuskysymykseen ”Mitä ADHD-lasten taitoja voidaan harjoitella lautapelien avulla?” Katsauksen tulosten pohjalta laadittiin lautapelilistaus. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, mutta sen ideoi toimintaterapiaharjoittelun ohjaaja.

Tutkimustulokset osoittivat, että lautapelien käyttäminen toimintaterapiassa on hyödyllistä. Niiden avulla pystytään harjoittelemaan monenlaisia taitoja, kuten sosiaalisia, kognitiivisia ja motorisia taitoja. Nämä taidot ovat arkielämän sujuvuuden kannalta tärkeitä. Työn tuotokseen eli lautapelilistaukseen valittiin pelejä, jotka harjoittavat etenkin niitä taitoja, joissa ADHD-lapsilla esiintyy haasteita.

Opinnäytetyön asiakasryhmän eli ADHD-lasten käyttäytymisongelmiin on pelien käyttöönottamisella havaittu eniten vaikuttavuutta. Lautapelien vaikuttavuudesta kaivataan kuitenkin lisää näyttöä. Tutkimuksissa on nostettu esiin, että tarvitaan lisää näyttöä lautapelien tehokkuudesta verrattuna videopeleihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste