Lautapelien hyödyntäminen ADHD-lasten toimintaterapiassa
Pyykönen, Jasmin; Smeds, Lotta (2025)
Pyykönen, Jasmin
Smeds, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716638
Tiivistelmä
Lautapelit ovat osa toimintaterapeutin työvälineistöä. Tiedetään, että niitä hyödynnetään monin tavoin eri-ikäisten toimintaterapiassa. Opinnäytetyön avulla haluttiin ymmärtää lautapelien tehokkuutta toimintaterapian interventiomenetelmänä. Työn tavoitteena on luoda lautapelilistaus, jota etenkin vastavalmistunut toimintaterapeutti voi hyödyntää työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastauksia tutkimuskysymykseen ”Mitä ADHD-lasten taitoja voidaan harjoitella lautapelien avulla?” Katsauksen tulosten pohjalta laadittiin lautapelilistaus. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, mutta sen ideoi toimintaterapiaharjoittelun ohjaaja.
Tutkimustulokset osoittivat, että lautapelien käyttäminen toimintaterapiassa on hyödyllistä. Niiden avulla pystytään harjoittelemaan monenlaisia taitoja, kuten sosiaalisia, kognitiivisia ja motorisia taitoja. Nämä taidot ovat arkielämän sujuvuuden kannalta tärkeitä. Työn tuotokseen eli lautapelilistaukseen valittiin pelejä, jotka harjoittavat etenkin niitä taitoja, joissa ADHD-lapsilla esiintyy haasteita.
Opinnäytetyön asiakasryhmän eli ADHD-lasten käyttäytymisongelmiin on pelien käyttöönottamisella havaittu eniten vaikuttavuutta. Lautapelien vaikuttavuudesta kaivataan kuitenkin lisää näyttöä. Tutkimuksissa on nostettu esiin, että tarvitaan lisää näyttöä lautapelien tehokkuudesta verrattuna videopeleihin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastauksia tutkimuskysymykseen ”Mitä ADHD-lasten taitoja voidaan harjoitella lautapelien avulla?” Katsauksen tulosten pohjalta laadittiin lautapelilistaus. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, mutta sen ideoi toimintaterapiaharjoittelun ohjaaja.
Tutkimustulokset osoittivat, että lautapelien käyttäminen toimintaterapiassa on hyödyllistä. Niiden avulla pystytään harjoittelemaan monenlaisia taitoja, kuten sosiaalisia, kognitiivisia ja motorisia taitoja. Nämä taidot ovat arkielämän sujuvuuden kannalta tärkeitä. Työn tuotokseen eli lautapelilistaukseen valittiin pelejä, jotka harjoittavat etenkin niitä taitoja, joissa ADHD-lapsilla esiintyy haasteita.
Opinnäytetyön asiakasryhmän eli ADHD-lasten käyttäytymisongelmiin on pelien käyttöönottamisella havaittu eniten vaikuttavuutta. Lautapelien vaikuttavuudesta kaivataan kuitenkin lisää näyttöä. Tutkimuksissa on nostettu esiin, että tarvitaan lisää näyttöä lautapelien tehokkuudesta verrattuna videopeleihin.