Koulunuorisotyöntekijän rooli erityistä tukea saavien nuorten tukemisessa: Koulunuorisotyöntekijän ja opiskeluhuollon näkemys
Eriksson, Janette (2025)
Eriksson, Janette
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716585
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin koulunuorisotyöntekijän roolia erityistä tukea saavien nuorten tukemisessa Mikkelissä sijaitsevassa koulussa sekä miten koulunuorisotyöntekijä toimii yhteistyössä opiskeluhuollon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten koulunuorisotyöntekijä toimii tukea saavien nuorten kanssa. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia ja jäsentäminen tehtiin teemoittelun avulla. Kohdejoukkona oli Mikkelin anonyymissa koulussa toimiva koulunuorisotyöntekijä, koulun entinen koulunuorisotyöntekijä, koulupsykologi sekä koulukuraattori. Tutkielman keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää koulunuorisotyöntekijän olevan koululla kaikkia oppilaita varten. Painopiste kuitenkin sijoittuu nuoriin, joilla ei ole erityisen tuen päätöstä. Koulunuorisotyöntekijä ei usein tiedä kenellä on erityisen tuen päätös ja kenellä ei ole, ellei nuori sitä itse kerro. Hän voi tukea nuorta matalalla kynnyksellä koulussa. Koulunuorisotyöntekijä voi olla mukana oppilaspalavereissa, valvoa nuoren koetta tai osallistua nuoren kanssa yhdessä koulun toimintaan, jos hän ei yksin halua sinne mennä. Koulunuorisotyöntekijä kannustaa oppilaita koulunkäynnissä sekä on henkilö, jolle voi kertoa mieltä painavista asioista. Koulunuorisotyöntekijä on koululla helposti lähestyttävä aikuinen ja voi olla, että nuori kertoo pulmistaan ensimmäisen kerran koulunuorisotyöntekijälle. Tutkielman perusteella koulunuorisotyöntekijä tekee tiivistä yhteistyötä opiskeluhuollon kanssa ja he voivat ohjata tukea tarvitsevia nuoria tarpeen mukaan toisille ammattilaisille. Monesti nuoret keskustelevat koulunuorisotyöntekijän kanssa eri aiheista kuin opiskeluhuollon kanssa. Koulunuorisotyöntekijän kanssa nuoret yleensä keskustelevat esimerkiksi nuoruuteen liittyvistä asioista ja mitä he elämässään käyvät läpi. This thesis studied the role of school youth workers in supporting young people with special support, and the school youth workers’ cooperation with the student welfare service in a school in Mikkeli. The aim of the thesis was to understand what kind of a role does school youth work have in the school context, especially regarding students with special needs. The thesis was conducted using a qualitative research method and the data collection method was a thematic interview. Content analysis was used to analyse the research material and structuring was done by means of thematisation. The target group consisted of a school youth worker in an anonymous school in Mikkeli, a former school youth worker, a school psychologist and a school curator.
The key finding of the study is that the school youth worker is in the school for all pupils. However, the focus is on young people who do not have a special support decision. The school youth worker often does not know who has or has not a special support decision, unless the young person tells them. They can support the young person with a low threshold at school. The school youth worker can be present at student meetings, supervise a young person's test or take part in school activities with the young person if they don't want to go there alone. The school youth worker encourages pupils in their schoolwork and is someone to whom they can open up about issues that are bothering them. As an approachable adult in the school, the youth worker can act as a springboard for the young person's progress.
The study shows that school youth worker works closely with student support services, and they can redirect young people in need of support to adequate support measures as needed. In many cases, young people discuss different issues with the school youth worker than with the student welfare services. With a school youth worker, young people usually discuss issues such as adolescence and their current life situation.
The key finding of the study is that the school youth worker is in the school for all pupils. However, the focus is on young people who do not have a special support decision. The school youth worker often does not know who has or has not a special support decision, unless the young person tells them. They can support the young person with a low threshold at school. The school youth worker can be present at student meetings, supervise a young person's test or take part in school activities with the young person if they don't want to go there alone. The school youth worker encourages pupils in their schoolwork and is someone to whom they can open up about issues that are bothering them. As an approachable adult in the school, the youth worker can act as a springboard for the young person's progress.
The study shows that school youth worker works closely with student support services, and they can redirect young people in need of support to adequate support measures as needed. In many cases, young people discuss different issues with the school youth worker than with the student welfare services. With a school youth worker, young people usually discuss issues such as adolescence and their current life situation.