Pienyrityksen uusien verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
Korkea-aho, Olli (2025)
Korkea-aho, Olli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716649
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan verkkosivuston kehittämisprojektia, joka toteutettiin toimeksiantona yritykselle. Työssä keskitytään erityisesti tekijän henkilökohtaiseen ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen projektin aikana. Kehitysprosessia seurataan prototyypin viimeistelyvaiheesta valmiin verkkosivuston julkaisuun saakka. Varsinainen kehittämistyö toteutettiin työparin kanssa, mutta tämän opinnäytetyön näkökulma pysyy tekijän omassa kehittymisessä ja oppimisessa projektin eri vaiheissa.
Työ toteutettiin päiväkirjamuodossa suuntautumisharjoittelun yhteydessä. Työhön sisältyi seurantajakso, jonka tarkoituksena oli analysoida ammatillista kehittymistä. Kyseinen jakso kesti kahdeksan viikkoa, sijoittuen ajanjaksolle 20.1.2025–14.3.2025. Tänä aikana tekijä piti päivittäin päiväkirjaa työskentelystään. Jokaiselta arkipäivältä kirjoitettiin merkintä, jossa kuvattiin kyseisen päivän tavoitteet ja tehdyt työtehtävät. Lisäksi viikoittain laadittiin analyysi, jossa syvennyttiin ammatilliseen kasvuun kolmen etukäteen valitun teeman kautta.
Ammatillisen kehittymisen teemoiksi valittiin verkkosivujen responsiivisuus, saavutettavuus ja yhteistyö. Responsiivisuuden osalta keskityttiin siihen, kuinka sivusto toimii eri kokoisilla näytöillä. Tekstissä tarkastellaan myös erilaisia responsiivisen suunnittelun menetelmiä ja ratkaisuja. Saavutettavuuden näkökulmasta pyrittiin tekemään verkkosivustosta mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Työssä pohdittiin muun muassa englanninkielisen käännöksen hyötyjä käyttäjäkokemuksen parantamisessa. Yhteistyö-teeman alla analysoitiin vuorovaikutustaitoja ja tiimityöskentelyä, jotka olivat keskeisessä roolissa projektissa. Koska kehittämistyötä tehtiin tiiviissä yhteistyössä sekä työparin että asiakkaan kanssa, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot korostuivat läpi prosessin. Kaikkia teemoja tarkasteltiin käyttäen apuna teoriaa erilaisista lähteistä. Myös käytäntö opetti ja työssä havainnollistetaan käytännön hyötyjä oppimisen tukena.
Seurantajakson päätteeksi laadittiin kokonaisvaltainen pohdinta, jossa arvioitiin omaa ammatillista kehittymistä verrattuna lähtötilanteeseen. Pohdinnassa tarkasteltiin myös päiväkirjamerkintöjen ja viikkoanalyysien kautta esiin nousseita havaintoja, oppeja ja työskentelytapoja. Teknisten ja sosiaalisten taitojen lisäksi, myös kirjoitustaitojen huomattiin kehittyneen projektin aikana. Lisäksi arvioitiin projektin hyötyjä tulevaisuuden työelämää ajatellen.
Työ toteutettiin päiväkirjamuodossa suuntautumisharjoittelun yhteydessä. Työhön sisältyi seurantajakso, jonka tarkoituksena oli analysoida ammatillista kehittymistä. Kyseinen jakso kesti kahdeksan viikkoa, sijoittuen ajanjaksolle 20.1.2025–14.3.2025. Tänä aikana tekijä piti päivittäin päiväkirjaa työskentelystään. Jokaiselta arkipäivältä kirjoitettiin merkintä, jossa kuvattiin kyseisen päivän tavoitteet ja tehdyt työtehtävät. Lisäksi viikoittain laadittiin analyysi, jossa syvennyttiin ammatilliseen kasvuun kolmen etukäteen valitun teeman kautta.
Ammatillisen kehittymisen teemoiksi valittiin verkkosivujen responsiivisuus, saavutettavuus ja yhteistyö. Responsiivisuuden osalta keskityttiin siihen, kuinka sivusto toimii eri kokoisilla näytöillä. Tekstissä tarkastellaan myös erilaisia responsiivisen suunnittelun menetelmiä ja ratkaisuja. Saavutettavuuden näkökulmasta pyrittiin tekemään verkkosivustosta mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Työssä pohdittiin muun muassa englanninkielisen käännöksen hyötyjä käyttäjäkokemuksen parantamisessa. Yhteistyö-teeman alla analysoitiin vuorovaikutustaitoja ja tiimityöskentelyä, jotka olivat keskeisessä roolissa projektissa. Koska kehittämistyötä tehtiin tiiviissä yhteistyössä sekä työparin että asiakkaan kanssa, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot korostuivat läpi prosessin. Kaikkia teemoja tarkasteltiin käyttäen apuna teoriaa erilaisista lähteistä. Myös käytäntö opetti ja työssä havainnollistetaan käytännön hyötyjä oppimisen tukena.
Seurantajakson päätteeksi laadittiin kokonaisvaltainen pohdinta, jossa arvioitiin omaa ammatillista kehittymistä verrattuna lähtötilanteeseen. Pohdinnassa tarkasteltiin myös päiväkirjamerkintöjen ja viikkoanalyysien kautta esiin nousseita havaintoja, oppeja ja työskentelytapoja. Teknisten ja sosiaalisten taitojen lisäksi, myös kirjoitustaitojen huomattiin kehittyneen projektin aikana. Lisäksi arvioitiin projektin hyötyjä tulevaisuuden työelämää ajatellen.