ECT-hoidon potilasohjaus : oppimateriaalia opiskelijoille
Kuoppala, Jussi; Härmä, Jyrki (2025)
Kuoppala, Jussi
Härmä, Jyrki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda oppimateriaalia Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli luoda kattavaa ja laadukasta oppimateriaalia masennuspotilaan ohjaamisesta hoitotyön näkökulmasta ennen sähköhoitoa ja sen jälkeen.
Sähköhoito on tehokas hoitomuoto masennuksen hoidossa. Hoitoon liittyy kuitenkin paljon ennakkoluuloja ja pelkoja, joita ammattimaisella ja laadukkaalla potilasohjauksella on mahdollista lieventää. Hoito on tehokasta, kun potilas sitoutunut hoitoon ja noudattaa annettuja ohjeita. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla rakennetaan ja ylläpidetään potilaan ja hoitajan välistä luottamussuhdetta, joka vahvistaa potilaan sitoutumista hoitoon ja annettuihin ohjeisiin. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena. Tuotoksena luotiin sairaanhoitajaopiskelijoille oppimateriaalipaketti, joka sisältää tietoa sähköhoidosta, mielenterveyspotilaan kohtaamisesta, vuorovaikutustaidoista sekä hoitajan roolista sähköhoitopotilaan hoidon toteutuksessa.
Oppimateriaali koostuu videoluennosta, diaesityksestä sekä materiaaliin liittyvästä oppimistehtävästä. Oppimistehtäväksi tuotimme pohdinta- ja itsereflektiotehtävän, jossa opiskelija peilaa luennolla oppimaansa tietoa potilasohjauksesta omaan ammatilliseen
identiteettinsä ja pohtii omia vahvuuksia sekä kehitysalueitaan. Tämä tehtävämalli valittiin sen vuoksi, että itsereflektio on tärkeä osa hoitajan ammatillisen identiteetin rakentamisessa ja edistää ammatillista kehittymistä. Oppimateriaali on sähköisessä muodossa, jotta sitä on helppo päivittää tarvittaessa. Sähköisessä muodossa oppimateriaali myös palvelee hyvin sekä lähi- että verkko-opiskelua.
Sähköhoito on tehokas hoitomuoto masennuksen hoidossa. Hoitoon liittyy kuitenkin paljon ennakkoluuloja ja pelkoja, joita ammattimaisella ja laadukkaalla potilasohjauksella on mahdollista lieventää. Hoito on tehokasta, kun potilas sitoutunut hoitoon ja noudattaa annettuja ohjeita. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla rakennetaan ja ylläpidetään potilaan ja hoitajan välistä luottamussuhdetta, joka vahvistaa potilaan sitoutumista hoitoon ja annettuihin ohjeisiin. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena. Tuotoksena luotiin sairaanhoitajaopiskelijoille oppimateriaalipaketti, joka sisältää tietoa sähköhoidosta, mielenterveyspotilaan kohtaamisesta, vuorovaikutustaidoista sekä hoitajan roolista sähköhoitopotilaan hoidon toteutuksessa.
Oppimateriaali koostuu videoluennosta, diaesityksestä sekä materiaaliin liittyvästä oppimistehtävästä. Oppimistehtäväksi tuotimme pohdinta- ja itsereflektiotehtävän, jossa opiskelija peilaa luennolla oppimaansa tietoa potilasohjauksesta omaan ammatilliseen
identiteettinsä ja pohtii omia vahvuuksia sekä kehitysalueitaan. Tämä tehtävämalli valittiin sen vuoksi, että itsereflektio on tärkeä osa hoitajan ammatillisen identiteetin rakentamisessa ja edistää ammatillista kehittymistä. Oppimateriaali on sähköisessä muodossa, jotta sitä on helppo päivittää tarvittaessa. Sähköisessä muodossa oppimateriaali myös palvelee hyvin sekä lähi- että verkko-opiskelua.