Etelä-Pohjanmaan matkailun alueorganisaation sosiaalisen median sisältöstrategia
Savilampi, Laura (2025)
Savilampi, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Etelä-Pohjanmaan matkailun alueorganisaation sosiaalisen median sisältöstrategia ja työn toimeksiantajana Visit Seinäjoki Region. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle sisältöstrategia Facebookiin ja Instagramiin. Sisältöstrategiassa huomioitiin toimeksiantajan keskeiset matkailumarkkinoinnin teemat, jotka olivat kulttuuri, tapahtumat ja kokoukset, luonto, lapsiperheet sekä ruoka ja juoma. Sisältöstrategiassa haluttiin vastata tutkimusongelmiin: millaisia kohderyhmiä Etelä-Pohjanmaan matkailun alueorganisaatiolla on ja millaisia asiakaspersoonia niistä voidaan muodostaa, millaisilla sosiaalisen median sisällöillä voidaan kasvattaa näkyvyyttä ja herättää kohderyhmän kiinnostus sekä miten sisältöä kannattaa jakaa ja tuloksia mitata valituissa sosiaalisen median kanavissa?
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa sekä niiden sisältöjä. Opinnäytetyö oli tapaustutkimus ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Empiiristä aineistoa hankittiin teemahaastatteluilla ja vertailuanalyysilla. Aineistonhankinta toteutettiin maalis-huhtikuun 2025 vaihteessa.
Teemahaastatteluiden avulla oli tarkoitus kerätä tietoa kohderyhmistä asiakaspersoonien muodostamista varten. Teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää asiantuntijaa eri matkailumarkkinoinnin teemoista. Vertailuanalyysilla haluttiin saada tietoa kannattavista sosiaalisen median sisällöistä ja miten kohdeyritykset jakavat sisältöjään valituissa sosiaalisen median kanavissa. Vertailuanalyysiin valittiin kolme samankaltaista, mutta hyvin menestyvää kohdeorganisaatiota.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sekä Facebook että Instagram olivat keskeisille kohderyhmille tärkeitä sosiaalisen median kanavia kuluttaa aikaa ja etsiä tietoa. Kohderyhmille merkityksellisintä sisältöä on informoiva ja houkutteleva sisältö lyhyiden videoiden tai kuvien muodossa, joihin on lisätty tekstiä. Kohderyhmät etsivät tietoa erityisesti erilaisista maakunnan kohteista tyypillisesti sosiaalisesta mediasta, verkkosivuilta ja hakukoneista. Lopputuotoksena syntyi toimeksiantajalle sosiaalisen median sisältöstrategia, joka sisältää asiakaspersoonat, asiakaspolut, ydintarinan, sisältötyypit sekä sisältöjen jakamisen ja mittauksen.
Asiasanat: sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, sosiaalinen media
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa sekä niiden sisältöjä. Opinnäytetyö oli tapaustutkimus ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Empiiristä aineistoa hankittiin teemahaastatteluilla ja vertailuanalyysilla. Aineistonhankinta toteutettiin maalis-huhtikuun 2025 vaihteessa.
Teemahaastatteluiden avulla oli tarkoitus kerätä tietoa kohderyhmistä asiakaspersoonien muodostamista varten. Teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää asiantuntijaa eri matkailumarkkinoinnin teemoista. Vertailuanalyysilla haluttiin saada tietoa kannattavista sosiaalisen median sisällöistä ja miten kohdeyritykset jakavat sisältöjään valituissa sosiaalisen median kanavissa. Vertailuanalyysiin valittiin kolme samankaltaista, mutta hyvin menestyvää kohdeorganisaatiota.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sekä Facebook että Instagram olivat keskeisille kohderyhmille tärkeitä sosiaalisen median kanavia kuluttaa aikaa ja etsiä tietoa. Kohderyhmille merkityksellisintä sisältöä on informoiva ja houkutteleva sisältö lyhyiden videoiden tai kuvien muodossa, joihin on lisätty tekstiä. Kohderyhmät etsivät tietoa erityisesti erilaisista maakunnan kohteista tyypillisesti sosiaalisesta mediasta, verkkosivuilta ja hakukoneista. Lopputuotoksena syntyi toimeksiantajalle sosiaalisen median sisältöstrategia, joka sisältää asiakaspersoonat, asiakaspolut, ydintarinan, sisältötyypit sekä sisältöjen jakamisen ja mittauksen.
Asiasanat: sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, sosiaalinen media