Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia Studybuddy-toiminnasta
Sillanpää, Selena (2025)
Sillanpää, Selena
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716660
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sekä opiskelijoiden kokemuksia Satakunnan ammattikorkeakoulun Studybuddy-toimintaan osallistumisesta että kartoittaa mahdollisia kehityskohteita toiminnasta. Kohderyhmäkseni rajasin Studybuddy-toimintaan osallistuneet opiskelijat, jotka osallistuivat siihen tukea tarvitsevan roolissa. Opinnäytetyöni tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu ja tarve tämän tutkimuksen tekemiselle tuli heidän kauttaan.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimusmenetelmänä. Tiedonkeruun suoritin teemahaastattelujen avulla. Tutkimustani varten haastattelin yksilöllisesti kolmea henkilöä, jotka olivat osallistuneet toimintaan tukea tarvitsevan roolissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin termejä kuten korkeakouluopiskelijat ja hyvinvointi sekä avasin aiempia ajankohtaisia tutkimustuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnista. Viitekehyksessä avasin myös vertaisuuden käsitettä, sillä vertaistuki sekä vertaistoiminta ovat keskeinen osa Studybuddy-toimintaa. Kerroin vertaisuuteen liittyen myös omakohtaisen kokemukseni vertaisena toimimisesta, sillä osallistuin itse Studybuddy-toimintaan vertaistukea antavan opiskelijan roolissa. Teoreettisessa viitekehyksessä avasin myös itse Studybuddy-prosessia kertomalla sen taustoista sekä toiminnan varsinaisesta prosessista.
Keskeiseksi tutkimustulokseksi nousi, että jokainen haastateltava oli todella tyytyväinen toimintaan osallistumisesta ja kokivat päässeensä asettamiinsa tavoitteisiin. Heidän mielestään koko prosessi oli selkeä ja hyvin organisoitu sekä viestintä oli sujuvaa niin toiminnan järjestäjän kuin oman Studybuddyn kanssa. Haastatteluissa nousi suoria toiveita siitä, että toimintaa jatkettaisiin tulevaisuudessa. Haastatteluun osallistuneet opiskelijat eivät nostaneet mitään kehityskohteita toiminnasta, vaan kokivat kaiken sujuneen hyvin.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimusmenetelmänä. Tiedonkeruun suoritin teemahaastattelujen avulla. Tutkimustani varten haastattelin yksilöllisesti kolmea henkilöä, jotka olivat osallistuneet toimintaan tukea tarvitsevan roolissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin termejä kuten korkeakouluopiskelijat ja hyvinvointi sekä avasin aiempia ajankohtaisia tutkimustuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnista. Viitekehyksessä avasin myös vertaisuuden käsitettä, sillä vertaistuki sekä vertaistoiminta ovat keskeinen osa Studybuddy-toimintaa. Kerroin vertaisuuteen liittyen myös omakohtaisen kokemukseni vertaisena toimimisesta, sillä osallistuin itse Studybuddy-toimintaan vertaistukea antavan opiskelijan roolissa. Teoreettisessa viitekehyksessä avasin myös itse Studybuddy-prosessia kertomalla sen taustoista sekä toiminnan varsinaisesta prosessista.
Keskeiseksi tutkimustulokseksi nousi, että jokainen haastateltava oli todella tyytyväinen toimintaan osallistumisesta ja kokivat päässeensä asettamiinsa tavoitteisiin. Heidän mielestään koko prosessi oli selkeä ja hyvin organisoitu sekä viestintä oli sujuvaa niin toiminnan järjestäjän kuin oman Studybuddyn kanssa. Haastatteluissa nousi suoria toiveita siitä, että toimintaa jatkettaisiin tulevaisuudessa. Haastatteluun osallistuneet opiskelijat eivät nostaneet mitään kehityskohteita toiminnasta, vaan kokivat kaiken sujuneen hyvin.