Yrityksen laskeutumissivujen konversio-optimointi A/B-testauksen avulla
Kaipainen, Aapo (2025)
Kaipainen, Aapo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616410
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Valtra Oy Ab:n verkkosivuston konversio-optimointia erityisesti laskeutumissivujen ja A/B-testauksen avulla. Konversio-optimoinnin tavoitteena oli parantaa verkkosivujen suorituskykyä ja lisätä kävijöiden määrää, jotka suorittavat toivotun toiminnon, kuten ostopäätöksen tai yhteydenoton. Työssä hyödynnetään LIFT-mallia, joka auttaa tunnistamaan ja optimoimaan laskeutumissivujen keskeisiä elementtejä, kuten arvolupausta, selkeyttä ja käyttäjien sitoutumista. Google Analytics 4:stä kerättyä käyttäjädataa käytetään sivuston tekniseen auditointiin ja konversio-optimoinnin tukemiseen.
Tietoperustassa käytiin läpi A/B-testauksen perusteet ja sen rooli digitaalisessa markkinoinnissa, erityisesti konversio-optimoinnissa. A/B-testauksen avulla vertaillaan kahta sivuvaihtoehtoa ja analysoidaan niiden tehokkuutta käyttäjäkäyttäytymisen ja konversioiden perusteella. Työssä hyödynnettiin z-arvoa tilastollisena menetelmänä, jonka avulla testitulokset analysoitiin ja arvioitiin. Z-arvon avulla voitiin määrittää, olivatko havaitut erot testiryhmien välillä tilastollisesti merkitseviä.
Testissä havaittiin, että lyhyempi tuotesivu paransi konversioita merkittävästi, sillä se lisäsi käyttäjien sitoutumista ja vähensi poistumisprosenttia. Työn johtopäätöksenä suositellaan A/B-testauksen jatkamista ja laajentamista erityisesti Valtra.co.uk-sivuston tuotesivuille ja etusivulle. A/B-testauksen käyttöä tulisi tukea kehittyneillä ohjelmistoilla, kuten Adobe Target ja Optimizely, jotta saadaan tarkempia ja luotettavampia tuloksia, jotka tukevat sivuston optimointia ja liiketoiminnan kasvua.
Tietoperustassa käytiin läpi A/B-testauksen perusteet ja sen rooli digitaalisessa markkinoinnissa, erityisesti konversio-optimoinnissa. A/B-testauksen avulla vertaillaan kahta sivuvaihtoehtoa ja analysoidaan niiden tehokkuutta käyttäjäkäyttäytymisen ja konversioiden perusteella. Työssä hyödynnettiin z-arvoa tilastollisena menetelmänä, jonka avulla testitulokset analysoitiin ja arvioitiin. Z-arvon avulla voitiin määrittää, olivatko havaitut erot testiryhmien välillä tilastollisesti merkitseviä.
Testissä havaittiin, että lyhyempi tuotesivu paransi konversioita merkittävästi, sillä se lisäsi käyttäjien sitoutumista ja vähensi poistumisprosenttia. Työn johtopäätöksenä suositellaan A/B-testauksen jatkamista ja laajentamista erityisesti Valtra.co.uk-sivuston tuotesivuille ja etusivulle. A/B-testauksen käyttöä tulisi tukea kehittyneillä ohjelmistoilla, kuten Adobe Target ja Optimizely, jotta saadaan tarkempia ja luotettavampia tuloksia, jotka tukevat sivuston optimointia ja liiketoiminnan kasvua.