Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Främjande av delaktighet och empowerment hos långvariga NEET-unga : en allmän litteraturstudie om arbetssätt och metoder

Rönns, Minea; Sundberg, Melissa (2025)

Avaa tiedosto
Ronns_Sundberg.pdf (517.3Kt)
Lataukset: 


Rönns, Minea
Sundberg, Melissa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716671
Tiivistelmä
Finland har en procent på 9,4 % unga NEET (not in Education, Employment, or Training), vilket är den högsta procenten bland de nordiska länderna. Med andra ord har Finland alltså den högsta andelen 15–29 åriga unga som varken arbetar, studerar eller genomför värnplikt eller civiltjänst. Europeiska unionen har satt som mål att minska denna andel till under 9 % till år 2030. Unga som befinner sig i en långvarig NEET-situation löper risk att marginaliseras och hamna i en låg socioekonomisk ställning, vilket kan leda till ytterligare sociala problem. Vi har valt allmän litteraturstudie som metod för att få en uppfattning över nuvarande forskning om NEET-unga. Syftet med vårt lärdomsprov är att ta reda på hur socionomer kan jobba med lång- variga NEET-unga för att stöda dem och hjälpa dem ur NEET-statusen och bli återintegrerad i samhället. Vi fokuserar mer specifikt på att få en överblick över olika arbetssätt och metoder som socionomer kan använda vid arbete med NEET-unga, med ett fokus på arbete som främjar delaktighet och empowerment hos den unga. Vårt resultat visar att ett förtroendefullt bemö- tande som respekterar den ungas åsikt är centralt. Arbetssätt och metoder som fokuserar på hopp, motivation, självförmåga, gruppaktiviteter och sociala färdigheter används vid arbete med NEET-unga.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste